Bekijk het origineel

Luchtvaart speculatief

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Luchtvaart speculatief

FINANCIËN EN ECONOMIE

3 minuten leestijd

<br />

De aandelen in luchtvaartondernemingen behoren tot de meest speculatieve fondsen. Dat neemt niet weg, dat het op zijn tijd een heel goede belegging kan zijn als het doel het behalen van koerswinst is. Daar lijken op dit moment in deze sector, meer dan in de meeste andere, mogelijkheden voor aanwezig. Ongeveer drie en een halfjaar geleden lag het Dow Jones-gemiddelde voor de industrie in Wall Street op ongeveer hetzelfde peil als nu, maar lag de transportindex, waar de luchtvaartondernemingen onder vallen, op omstreeks 300 tegen 225 nu.

In de afgelopen jaren zijn de luchtvaartbedrijven door een heel erg diep dal gegaan. Naast de zware economische terugslag kregen zij een enorme verhoging van de brandstofkosten te incasseren. Het duurde ongeveer twee jaar, een halfjaar langer dan verwacht, voordat het publiek gewend was geraakt aan de hierdoor nodig geworden pittige tariefsverhogingen.

Bovendien hadden de luchtvaartmaatschappijen in deze periode te maken met het in bedrijf nemen van de zogenaamde wide-bodies, zoals de Boeing-747, de DC-10 en de Lockheed-TriStar. Met deze nieuwe toestellen werd, op een moment dat het vervoersaanbod ging teruglopen, flink wat nieuwe transportcapaciteit toegevoegd. Ook legde de aanschaf van deze toestellen een zware financieringslast op de luchtvaartmaatschappijen.

Al dat zeer is er nu in hoog tempo uitgegroeid. Het publiek is gewend aan de hogere tarieven, de wereldeconomie verbetert en dat heeft geleid tot een zodanig toegenomen aanbod van passagiers en vracht, dat de bezettingsgraad van de toestellen waarboven met winst wordt gevlogen is berehen overschreden. Omdat de kosten vrij weinig afhankelijk zijn van het vervoersaanbod betekent dit, dat de winsten nu net zo snel omhoog gaan als een vliegtuig bij zijn start. Helaas is de keuze in de luchtvaartaandelen aan de Amsterdamse effectenbeurs beperkt tot onze nationale KLM en de Amerikaanse binnenlands vliegende maatschappijen Eastern Airlines en United Airlines (UAL). De laatste heeft zelfs in het diepst van de terugslag in de luchtvaart nog met winst gewerkt. Eastern, waarvan de koers in het afgelopen jaar is verdubbeld, is een subsidie door de Amerikaanse luchtvaartorganisatie geweigerd omdat zij weer met winst wert en goede vooruitzichten heeft, maar staat financieel nog zwak. Ook de koers van de KLM verdubbelde in die periode en als de prijs van ƒ 130 per aandeel is gepasseerd ligt de weg naar de ƒ 200 open..

Toch is het ook nuttig eens naar de Amerikaanse internationale luchtvaartmaatschappij Trans World Airlines (TWA) te kijken. In juni steeg de winst van 45 tot 177 dollarcent, al bleef er over het eerste halfjaar nog een verlies van $ 1,22 tegen vorig jaar 6,35. Dit fonds wordt in Wall Street veel gekocht, omdat men in de komende twee à drie jaar een verdrievoudiging van de huidige koers van $ 15 mogelijk acht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juli 1976

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Luchtvaart speculatief

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juli 1976

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken