Bekijk het origineel

Plan voor woningbouw op Zestienhoven

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Plan voor woningbouw op Zestienhoven

Werknemers niet ongerust

2 minuten leestijd

ROTTERDAM — Het actiecomité werknemers op Zestienhoven maakt zich weinig zorgen over de bouwplannen van de gemeente Rotterdam op de luchthaven. Het acht het rapport van het Nederlands Economisch Instituut, dat een regionale luchthaven ten zuidnwesten van de Maasstad aanbeveelt, van groter belang. Bovendien kunnen de plannen van het stadsbestuur niet eerder dan 1990 worden verwezenlijkt.

Het architectenbureau Van den Broek en Bakema heeft in opdracht van het college van B. en W. een schets gemaakt voor een nieuwe stadswijk op de plaats waar nu Zestienhoven ligt. Het plan omvat 7.800 woningen, waarin ongeveer 20.000 mensen onderdak kunnen vinden. De landings- en taxibaan moeten worden afgebroken. Het luchthavengebouw zou als wijkcentrum kun-, nen dienen. Tevens kunnen gemeentelijke diensten hierin worden gehuisvest. Ook zou er plaats zijn voor een medisch centrum. De andere gebouwen en loodsen zijn in het plan bestemd voor bedrijven.

De bouwplannen van Rotterdam komen voort uit een beslissing van de gemeenteraad in oktober 1971 de luchthaven te sluiten op grond van geluidshinder. In een later stadium werd het argument, dat Rotterdam omhoog zit met woonruimte en daardoor het terrein nodig heeft voor huizenbouw, van meer doorslaggevende betekenis. In de Verstedelijkingsnota van minister Gniyters van Ruimtelijke Ordening staat, dat Zestienhoven niet voor woningbouw in aanmerking komt.

De sluiting van de luchthaven is voorlopig nog niet in het verschiet. Minister Westerterp van Verkeer en Waterstaat wil, dat de luchthaven open blijft zolang er geen beslissing is genomen over een tweede nationale luchthaven.

In het rapport van het NEI, dat werd opgesteld'in opdracht van b. en w. van Rotterdam, de plaatselijke Kamer van Koophandel en de Scheepvaartvereniging Zuid, wordt Dinteloord aangewezen als de meest geschikte plaats voor een regionale luchthaven. Het vliegveld wordt bestempeld voornamelijk als een centrum van vrachtvervoer.

De werknemers op Zestienhoven, die in de afgelopen jaren fel hebben gestreden voor het behoud van een Rotterdamse luchthaven, zijn nog bezig met het bestuderen van het NEI-rapport. Ook de Kamer van Koophandel bestudeert het rapport en kan nog geen commentaar geven op de vroegtijdige plannen van de gemeente voor een woningbestemming van het luchthaventerrein.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juli 1976

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Plan voor woningbouw op Zestienhoven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juli 1976

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken