Bekijk het origineel

Meer autogebruik door bezuinigingsplannen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Meer autogebruik door bezuinigingsplannen

Nederlandse busondernemingen:

2 minuten leestijd

Van onze correspondent) LEIDEN —- „Openbaar vervoer". Al enige tijd een begrip waarvoor veel moet wijken. Erg veel, zelfs onze auto moest het veld ruimen. De bevordering van het openbaar vervoer stond enige tijd hoog in het vaandel van de rijks- en menige plaatselijke overheid geschreven. De tijd dat openbaar vervoer het meest belangrijk was, lijkt zo langzamerhand aan het voorbijgaan. Dat zeggen althans de Nederiandse jg minister Westerterp intussen kenneopenbaar vervoersbedrijven. Deze week herhaalde de bewindsman nog eens, dat de spoorwegen en de autobusondernemingen de buikriem moeten aanhalen. Werden zelfs enkele maanden geleden nog vele miljoenen in betere busverbindingen gestoken (de reconstructie van de Rijnsburgerweg Leiden is er ook een voorbeeld van), nu is „bezuinigen" het devies van de rijksoverheid. Het mes moest in het streekvervoer, zo is de opdracht van minister Westerterp, die de miljoenentekorten van bus en trein steeds zwaarder op zijn begroting ziet drukken.

Aan het einde van de zestiger jaren was het het rijk, dat de reddende hand uitstak naar het noodlijdende streekvervoer. Was er toen niet ingegrepen, dan zou menig busbedrijf intussen failliet zijn geweest. Zo ver is het dank zij miljoenensteun van her rijk, provincie en verscheidene gemeenten echter niet gekomen. Alleen, in ruil voor al dat geld eiste men wel een forse vinger in de pap. Er moesten een aantal fusies binnen het busbedrijfsleven komen. Resultaat: een aanzienlijke besparing op het administratieve vlak, maar verschillende lijnen bleven onrendabel. Ondanks het dure autorijden bleven de bussen matig bezet, aldus de busbedrijven. lijk te veel geworden.

In het voorjaar kregen de busondernemingen te horen, dat alle busritten met minder dan tien passagiers 's avonds in de weekeinden geschrapt moesten worden. De eis sloeg in als een bom. Het was een volledige ommekeer van het ministeriële beleid, dat de laatste jaren in het teken had' gestaan van het maatschappelijk belang van een goed openbaar vervoer. De begrippen rendement en winst bleken naar de tweede plaats verdrongen. De onrendabele lijnen schijnen geen bestaansrecht meer te hebben.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 31 juli 1976

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Meer autogebruik door bezuinigingsplannen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 31 juli 1976

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken