Bekijk het origineel

Verboden in te rijden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Verboden in te rijden

4 minuten leestijd

JEr zullen weinig Nederlanders zijn die het ronde, rode bord met witte dwarsstreep niet kennen. „Verboden rijrichting" is de officiële naam. Dit houdt dus in, dat men van de andere kant deze straat wél in mag rijden. Hoe dat dan moet, zal voor een goede waarnemer wel een vraag zijn. In elk geval mag je van deze kant niet over die berg zand heen. Om wetsovertreders en waaghalzen te beletten met hun auto of op de fiets deze hindernis te nemen, heeft het gemeentebestuur opdracht gegeven de weg nog eens extra door middel van een ijzeren hek af te sluiten.

Ziezo. Men zegt tegenwoordig wel eens dat alles maar mag en dat het hek van de dam is. Maar dan moetje dit hek eens zienl Alle taboes worden opgerold, beweert metu Vooral in het gezinsleven heeft men door de ver- en geboden een flinke streep gehaald. Het moet nu maar eens uit zijn met waarschuwingen, belemmeringen en strqffenl Vooral in het gezin moet het kind onbelemmerd opgroeien; het mag niet in een keurslijf worden gewrongen door correcties van de ouders. Hier geen hekken en verbodsborden.

Zij die in de gezinnen alle borden willen wegnemen, hebben daarmee vooral het christelijke gezin op het oog. Laatst las ik van een bekende auteur een karakterisering van het „gereformeerde" gezin. Hij noemde dit een samenleving die berust op geboden en verboden; waarbij de verboden een dusdanige, ontstellende hoeveelheid vormen, dat er van een vrije mens geen sprake meer is.

Volgens hem zijn wij dus allen slaven van onze ze^ingestelde verboden. Want wie belet ons op zondag een duik in het zwembad te nemen? Zelfs in een op zondag gesloten zwembad? Niemand irnmers!

Wij hebben onszelf allerlei belemmeringen opgelegd. Er zijn een massa dingen die je graag zou willen doen... Maar liet mag niet. Zo ziet de buitenwereld dat tenminste. Men denkt dat we een bekommerd leven leiden. We zouden wel anders willen, maar het mag nu eenmaal niet. Men ziet ons meewarig aan. Men beschouwt ons als stumpers. Sommigen ergeren zich aan ons. Ze noemen ons dwepers en achterlijken. Er gaan al stemmen op om hier een eind aan te maken. Misschien is de tijd niet ver meer dat men hardhandig gaat ingrijpen en dat men ons dwingt onze ge- en verboden aan de kant te doen,

Maatschappijvemieuwers noemt men hen, die een streep xvülen zetten door alles wat „vroeger" fatsoerüijk, eerbaar en rechtschapen teas. Ze willen dat ieder maar moet leven zoals zijn hart hem ingeeft. Alles mag dus.

Aan de Koningin werd eens gevraagd wat nu eigenlijk wèl en wat niet mag. Ze antwoordde: Je mag alles, behalve kwaaddoen. Maar ook dat laatste rindt men al zo erg niet meer. Als iemand een misdaad begaat, dan is dat de schuld van die oude maatschappij met haar ge- en verboden. Hif moet dus geen straf hebben, maar beter opgevoed worden, volgens de regels van de maatschappijvemieu

Maar hoe zit het dan eigenlijk? Wie heeft er nu. gelijk? Is het werkelijk zó dat we in een ijzeren kooi leven? Worden we door onze ouders getiranniseerd? Ik geloof dat het juist andersom is. Dat in het christelijke gezin de ware vrijheid heerst door de band der liefde. Als je daaraan twijfelt dan moet je maar eens zien wat er gebeurt in dié gezinnen waar men met alles heeft gebroken.

Jonge mensen worden vaxik voor veel onheil behoed doordat de ouders de gevaren inzien en waarschuwend optreden. Hier is geen sprake van mogen of niet mogen. Het is de levenservaring van de ouders die uit liefde voor hun kind wel eens moeten zeggen: Neen, dat mag niet.

Een baby die in een onbewaakt ogenblik een broodmes te pakken krijgt, die wordt dat afgenomen. Logisch. Zo'n kind kan nog niet denken, zeg je. Ooed, wij kunnen wel denken.

Wij hebben zelfs een fijn besnaard apparaat, dat nauwkeurig aangeeft, wat wél en wat niet mag: het geweten. Het is een feilloos werkend orgaan. Breng het niet tot zwijgen, want het is de stem van Qod in ons binnenste.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 augustus 1976

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Verboden in te rijden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 augustus 1976

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken