Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nationale Taptoe herleeft

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nationale Taptoe herleeft

OP KASTEELPLEIN VAN KMA TE BREDA

3 minuten leestijd

BREDA — De Nationale taptoe, tot voor 2 jaar in Delft, is nieuw leven ingeblazen, dat er voor het eerst donderdagavond goed is uitgekomen. De militaire muziekkorpsen, die ons land rijk is — sedert vele jaren gelukkig — hebben op het kasteelplein van de KMA hoge tonen „aangeslagen" en met recht, want zij mogen gehoord worden. Hun gala uniformen geven aan het gebeuren een cachet zonder weerga.

Dat de (politieke) beslissing om de taptoe uit Delft te doen verdwijnen door een aantal personen niet is „genomen" kan hen, die onze krijgsmacht nog altijd een warm hart toedragen, dankbaar stemmen. Het zou te betreuren zijn geweest, wanneer de traditie, die in Delft is ontstaan — al ligt de bakermat van de nationale taptoe eigenlijk in Breda zelf — zou zijn onderbroken.

Nu, de Oranjestad, waar koning-stadhouder Willem ni het kasteel — thans het hart van de Koninklijke militaire academie — tot een Prinsenhof heeft doen verbouwen, heeft de traditie op waardige wijze doen herleven.

Het trompetterkorps der artillerie, het trompetterkorps der cavalerie en de treintrompetters uit 1825, alle korpsen van dienstplichtigen, zetten de taptoe in met de Huzarenmars van Karels, gevolgd door de Marching Brass naar arr. van S. van der Poort en de mars van de artillerie van dezelfde componist, waardoor direct de sfeer bij dit gebeuren werd geschapen.

Kaarslicht

Het optreden van de Koninklijke militaire kapel, o.l.v. A. Posthumus, maakte indruk, temeer doordat het poortgebouw op de achtergrond met kaarsen achter de ramen was verlicht. Trouwens ook het opmarcheren van de korpsen uit diverse hoeken van het kasteelplein deed het enthousiasme van het grote aantal genodigden, dat de eerste uitvoering meemaakte, toenemen. De gekleurde verlichting tijdens de verscheidene onderdelen van het programma verleende een glansrijk effect aan de schittering der uniformen.

Hoogtepunt

Dat de Marinierskapel van de Koninklijke marine en de tamboer en de pijpers van het korps Mariniers, omringd door 35 fakkeldragers, min of meer het hoogtepunt vormde van de taptoe moet worden toegeschreven aan de unieke plaats, die de mariniers nu eenmaal in onze krijgsmacht innemen. , Het „signaal taptoe bereden wapens", geblazen vanuit de toren van het kasteel, was de oproep tot de flnale, waaraan alle korpsen meewerkten, o.l.v. It.kol. J. P. Laro. Behalve de genoemde korpsen waren dit het cadettentamboerkorps Prins Bernhard, tamboerkorps Garde grenadiers, jachthoornkorps Garde jagers, tamboerkorps Garde fuseliers Prinses Irene, tamboerkorps der Intendance, • tamboerkorps van de kapel van de Koninklijke luchtmacht, alsmede de burgerkorpsen Cecilia uit Breda en show en drumfanfare Excelsior uit Oosterhout.

Jammer

Het geheel werd besloten met het Wilhelmus. Het valt te betreuren, dat men gemeend heeft in het programma een plaats te moeten inruimen aan een jazzband, een straatorkest en een Poolse folkloristische dansgroep, waardoor het karakter van deze nationale taptoe niet dat is, wat men van een militair muziekgebeuren mag verwachten. Het is een toegeven geweest aan de drang van de minister van Defensie om ook burgers erbij te betrekken als voorwaarde voor de steun van het ministerie. Gelukkig blijft het militair element overheersen, maar jammer blijft het, dit toegevoegde showelement.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 augustus 1976

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Nationale Taptoe herleeft

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 augustus 1976

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken