Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

iederiaiiiss Lpctitvaartinaatsciiappij

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

iederiaiiiss Lpctitvaartinaatsciiappij

2 minuten leestijd

Het is byna tien Jaar g-eleden, dat er aan onze dest^ds bestaande :iiiiddelen van binnenlands openbaar verroer (bus, tram, trein en taxi) één werd toegrevoegd. Het was het vllegrtulg-, dat vanaf die t^d grereg:elde diensten ging: onderhouden tussen Sciilphol en een viertal regionale steden, t.w. Maastricht, Enschede, Eindhoven en Groningen. Na een lajigdurlge studie over de mogel^kheden van een binnenlands l^nennet werd In 1966 de NLM opgericht, de Nederlandse Luchtvaart Maatschappy, geheel onder de vleugels vallend van onze eigen KLM.

Vanaf die tijd hebben honderdduizenden gebruik gemaakt van deze nieuwe vervoersmogeüjkheid, die de vier voornaamste industrie- en bevolkingscentra buiten de randstad van een eigen luchtverbinding voorzag. Nu, na 10 jaar, is de NLM al niet meer weg te denken en heeft ze inmiddels haar programma danig uitgebreid.

„Ons uitgangspunt was eigenlek, dat de mensen in het westen van Nederland toch wel begunstigd waren met Schiphol", zegt de heer N. Harmse van de KLM-persdlenst. „Wij wilden ook dichter bij huis komen voor de mensen in de regio. We waren er wel van overtuigd, dat de nieuwe lijnen niet rendabel zouden worden, maar aansluitend passagiersvervoer op de internationale lijnen maakte dat aanvaardbaar".

Twee l^nen

Begonnen werd met twee lijnen: de een was de vlucht Amsterdam - Enschede Groningen en de ander Amsterdam - Rotterdam - Eindhoven - Maastricht. Rotterdam viel snel af. Er kwamen te weinig passagiers en bovendien was het toch wel erg vreemd, als je tijdens een vlucht van Maastricht naar Amsterdam maar liefst twee tussenstops moest maken. Toentertijd werd tweemaal daags een retourvlucht gemaakt. „Ik kan wel zeggen dat het aardig aangeslagen is", aldus de heer Harmse.

,4)e belangstelling voor de vluchten was in het begin al heel redel^k en is in de loop der Jaren aardig gegroeid. Daar hebben we dan ook onze diensten aan aangepast. Was het in het begin nog zo, dat we per Jaar 60.000 passagiers vervoerden, nu z^n dat er zo'n 140.000", aldus de heer Harmse.

Met zes Fokker F-27 vliegtuigen (de Friendships) onderhoudt de NLM momenteel - vier tot vijf keer per dag - verbindingen tussen de vier genoemde steden en Schiphol.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 augustus 1976

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

iederiaiiiss Lpctitvaartinaatsciiappij

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 augustus 1976

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken