Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Werkloosheid dreigt voor 15,000 mensen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Werkloosheid dreigt voor 15,000 mensen

Somber perspectief in scheepsbouw

2 minuten leestijd

UTRECHT — Als er niets gebeurt zal er eind dit jaar voor 1500 tot 2000 mensen geen werk meer zijn in de scheepsbouw. Een jaar later zal dit aantal zijn opgelopen tot 15.000 werklozen. Jaarlijks zal uit de staatskas 350 tot 400 miljoen gulden moeten worden bijgepast om de scheepsbouw in ons land nog voor zeventig procent draaiende te houden.

Tot die conclusie komt de Beleidscommissie Nederlandse scheepsbouw, waarin ook de vakbonden zitten. Volgens Wik, het blad van de Industriebond NVV, zal de commissie binnenkort met een plan op tafel komen waarmee de scheepsbouw weer gezond moet worden gemaakt.

Nederland heeft op het ogenblik minder orders in de portefeuille dan elk artder land met scheepsbouw in West-Europa, Japan, de VS en Joegoslavië. Als er opdrachten aangetrokken kunnen worden, lukt dat alleen met miljoenensteun van de overheid.

De onderbezetting kan ertoe leiden dat de grote werven zich op de bouw van kleinere scheepstypen werpen, waardoor de middelgrote en kleine bedrijven in de hoek terecht komen waar de zwaarste klappen vallen. Internationaal is men ervan overtuigd dat de wereldscheepsbouw zijn omvang zal moeten verminderen en dat de schepenproduktie tot zeventig procent van het totaal aantal manuren moet worden teruggebracht.

Meedogenloos

Gewapend met dit gegeven heeft de scheepsbouwcommissie berekend, wat de prijs zal zijn om zoveel orders aan te trekken dat ook inderdaad de werven voor zeventig procent bezet zijn. De concurrentie uit het buitenland is meedogenloos. Men werkt daar met prijzen die soms 35 tot 40 procent lager liggen dan die van de Nederlandse werven. Wil Nederland concurrerend kunnen werken dan zal niet alleen jaarlijks tussen de 350 en 400 miljoen gulden door de overheid moeten worden bijgepast. Bovendien zal de staat nog over de brug •moeten komen met geld dat nodig is om de verminderde werkgelegenheid in scheepsbouw, scheepsreparatie en toeleveringsbedrijven op te vangen en de noodzakelijke herstructurering uit te kunnen voeren.

Verdeling

De beleidscommissie scheepsbouw denkt erover de scheepsbouwindustrie in ons land in drie sectoren en vijf regio's te verdelen. De sectoren zullen bestaan uit de grote, middelgrote en kleine scheepsbouw. De regio's uit Rotterdam en omgeving, Amsterdam en omgeving, de grote rivieren, Noord-Nederland en de rest van Nederland.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 september 1976

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Werkloosheid dreigt voor 15,000 mensen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 september 1976

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken