Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Grote verslagenheid MTS Vlissingen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Grote verslagenheid MTS Vlissingen

4 minuten leestijd

VLISSINGEN — De treinramp van woensdag heeft op de Vlissingse MTS grote verslagenheid teweeg gebracht. In de bewuste trein zaten namelijk 52 MTS-leerlingen die uit alle delen van Zeeland op weg naar school waren. Het grootste deel zat in de voorste twee van de vijf rijtuigen. Drie jongens werden gedood, vier andere MTS-ers werden gewond naar ziekenhuizen in Goes en Rotterdam gebracht.

E>n aantal leerlingen, dat het ongeluk wel overleefd had, kwam druppelsgewijs volkomen overstuur de Vlissingse school binnen. Andere jongens zijn liftend of met bussen naar huis terug gegaan. Van de jongens die op de MTS werden opgevangen hoorde de directie van de school eigenlijk pas de ware toedracht van het ongeluk. Toen pas werd echt duidelijk welke rampzalige gevolgen de treinramp voor de MTS tot gevolg had. De jongens vertelden dat zij zelfs een van hun dode klasgenoten met een jas afgedekt hadden voordat ze uit het treinstel waren gekommen, dat een paar meter boven de grond in de lucht hing. Het heeft zeker tot twaalf uur geduurd voor de schoolleiding wist hoeveel leerlingen er precies in de bewuste trein hadden gezeten.

De directeur van de Vlissingse MTS, de heer M. Verhoeven heeft alle bij de ramp betrokken leerlingen gevraagd om van iedereen die ze in de trein hadden gezien de naam op te geven. Dat hebben ze gedaan en aan de hand van die opgave kon het aantal leerlingen dat in de trein zat worden vastgesteld. Uit de verhalen van de jongens is ook gebleken, dat er geen paniek onder de treinreizigers is uitgebroken.

Namen

De namen van de om het leven gekomen treinreizigers zijn J. Schoenen (24) uit Zierikzee, M. F. Pekaar (17) uit Yerseke, R. C. Bosselaar (16) uit Wilhelminadorp en H. de Wee (18) uit Kruiningen. Ook de machinist van de personentrein, de 44-jarige J. Schijven uit Roosendaal en de bij hern in de cabine meerijdende 51-jarige storingsmonteur A. J. de Vrede, eveneens uit Roosendaal, verloren bij dit ongeluk het leven.

Voor het leven van een der gewonden, een van de MTS-scholieren, die met ernstig hoofdletsel naar het Dijkzigtziekenhuis is overgebracht, wordt ge.vreesd. De overige gewonden liggen in het ziekenhuis De Bevelanden in Goes.

In de personentrein zaten tussen de 100 en 150 reizigers. Nadat een rangeerder, die het ongeluk in de mist hoorde gebeuren, alarm had geslagen, kwam de hulpverlening snel op gang. Aanvankelijk meldde een woordvoerder van de spoorwegen dat zeven mensen om het leven waren gekomen, maar dat bleek later onjuist te zijn. Aan de reddingsacties namen deel politie- en brandweermensen uit CJoes en omliggende plaatsen. Ambulances uit Goes en Vlissingen en van bedrijven van het nabijgelegen Sloegebied vervoerden de gewonden. Brandweerlieden van het grote bedrijf Hoechst in het Sloegebied hielden zich bezig met enkele van de lege goederenwagons, waarin nog resten fosfor zaten. In een van de wagons heeft een klein brandje gewoed, maar het voortdurend nat houden van de wagons voorkwam erger.

Oorzaak

Over de oorzaak van het ongeluk staat nog niets vast, aldus NS. De personentrein botste achterop de goederentrein, die normaal gesproken al op het zijspoor had moeten rijden (richting Sloegebied). Eerste berichten, als zou een wissel verkeerd hebben gestaan, zijn door de spoorwegen tegengesproken. Het onderzoek naar de oorzaak omvat volgens NS drie hoofdpunten: het seinstelsel, de remmen van de stoptrein en de mogelijkheid van een mense-lijke fout. Het bewuste traject is met de normale blokbeveiliging^ beveiligd.

Op 4 mei van dit jaar kwamen 24 treinreizigers om het leven en werden er elf gewond toen een stoptrein van Rotterdam naar Hoek van Holland bij Schiedam op een D-trein botste. Op 27 juni ontspoorde de trein Amsterdam-Parijs bij het Belgische Neufvilles, waarbij 11 mensen om het leven kwamen en 29 mensen werden gewond. Op 30 augustus tenslotte ontspoorde een Nederlandse vakantietrein bij het Noordfranse Compiegne. Hierbij kwam niemand om het leven, maar wel raakten 37 reizigers gewond.

Op dezelfde lijn Roosendaal-Vlissingen is later op de woensdagmorgen nog een ongeluk gebeurd. In de gemeente Woensdrecht botste een trein richting Roosendaal op een onbewaakte, particuliere overweg op een vrachtauto, waarbij de chauffeur, J. C. Broeren uit Huybergen, om het leven is gekomen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 oktober 1976

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Grote verslagenheid MTS Vlissingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 oktober 1976

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken