Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Berging „Amsterdam'' kost 50 miljoen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Berging „Amsterdam'' kost 50 miljoen

3 minuten leestijd

AMSTERDAM — Technisch is het mogelijk het wrak van de in 1749 op de kust bij Hastings (Zuid-Engeland) gestrande en in het zand weggezonken Oost-Indiëvaarder „Amsterdam" te bergen en over te brengen naar Amsterdam.

Of het schip zijn thuishaven zal weerzien is afhankelijk van de morele en financiële steun van het rijk en de gemeente Amsterdam, alsmede van de goedgeefsheid van het publiek en het bedrijfsleven. De totale kosten worden met inbegrip van een speciaal te bouwen museum geschat op ongeveer ƒ 50 miljoen. Dit blijkt uit het rapport ,,Bestek voor thuisvaart", dat de stichting VOC-schip. „Amsterdam" na een onderzoek van twee jaar heeft gepubliceerd. Het lijvige werk is inmiddels aangeboden aan de minister van CRM en het gemeentebestuur van Amsterdam.

De kosten van de berging incl. het leegmaken van het wrak worden, afhankelijk van de gevolgde werkwijze, geraamd op ƒ 17 è ƒ 20 miljoen. Wat de werkwijze betreft wordt de voorkeur gegeven aan ontgraven in Hastings en overbrengen van de volle romp voor nader onderzoek en conservering naar Amsterdam. De bouw van het museum - met een oppervlakte van bijna 7000 m2 - zal naar raming een bedrag van ƒ30 miljoen vergen. Hierbij wordt ervan uitgegaan, dat een eventueel museum uitstekend kan worden gecombineerd met het scheepvaartmuseum en bij voorkeur in de buurt daarvan wordt gebouwd.

De stichting zegt in haar aanbiedingsbrief, dat ons land een uniek museum kan verwerven met behalve educatieve ook economische betekenis. Het museum zou als nieuwe toeristische attractie in economisch opzicht een niet te onderschatten aanwinst zijn. „Ook de publiciteit, die het gevolg zal zijn van de zonder twijfel spectaculaire berging en , overbrenging over zee betekent uit een oogpunt van promotion voor ons land wel zoveel, dat hierin een reden temeer mag worden gezien om de berging van de „Amsterdam" mogelijk te maken", aldus de brief aan de minister en het gemeentebestuur.

De stichting schrijft thans op het punt te zijn gekomen, dat zij haar werk moet opschorten totdat over de bereidheid van de regering en het Amsterdamse gemeentebestuur tot financiering van de operatie en inrichting van het museum zekerheid bestaat. Het bestuur meent, dat het unieke van deze kans een dringend beroep op de overheid rechtvaardigt , de „Amsterdam" thuis te doen varen. Van een actie onder het bedrijfsleven en het publiek verwacht de stichting „slechts" enkele miljoenen. Zij acht het daarom niet verantwoord zonder meer met een actie te beginnen. ,.Indien het rijk bereid zou zijn de bouw en inrichting van het museum en de conserveringswerkplaatsen voor zijn rekening te nemen en Amsterdam de bouwplaats met infrastructurele voorzieningen beschikbaar wil stellen, en indien bovendien nog een dekking van de te maken kosten van berging, transport en eerste conservering zou worden verleend, acht ons bestuur voldoende basis aanwezig om fondsenwervingsacties te ontwikkelen", aldus de brief.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 oktober 1976

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Berging „Amsterdam'' kost 50 miljoen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 oktober 1976

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken