Bekijk het origineel

B eroepschauffeurs gaan acties voeren

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

B eroepschauffeurs gaan acties voeren

Werkgevers willen nader overleg

4 minuten leestijd

UTRECHT Op korte termijn zijn acties te verwachten in het beroepsgoederenvervoer op de weg. De vakbonden zien geen heil meer in gesprekken met de werkgeversorganisaties over een wegwerken van de loonachterstand die de werknemers in het transportbedrijf hebben ten opzichte van werknemers in andere bedrijfstakken. De werkgevers zouden niet willen praten over het wegwerken van die achterstand.

Gistermiddag hebben de werkgevers evenwel laten weten dat hun voorstellen verkeerd worden geïnterpreteerd. Zij willen daarom toch een nieuw gesprek.

Geen blokkades

De vakbonden hebben momenteel veertien actiemodeilen achter de hand, die zij binnen enkele weken in de praktijk zullen brengen. De vakbonden hebben nadrukkelijk gezegd, dat zij niet van plan zijn grens- en/of wegblokkades te organiseren. Wel willen zij bij verschillende bedrijven, verladers, prikacties houden, waardoor in- en uitvoer wordt belemmerd. Daarnaast willen de bonden op verschillende plaatsen in ons land allerlei ludieke, demonstratieve, passieve en agressieve prikacties voeren, zo zei een vertegenwoordiger van de vakbonden.

De vakbonden hebben in hun plannen met name acties bij de verladers op het oog, die profiteren van de situatie in het goederentransport. Ook denken zij aan bedrijfsbezettingen. Op welk tijd

Export Jonge Jenever
stip de acties zullen beginnen en waar zij precies worden gevoerd, wilden de vertegenwoordigers van de bonden woensdag niet zeggen. Tenslotte — zo zeiden zij gaat het om acties, die een verrassingseffect moeten hebben.

Onderzoek

De basis voor de moeilijkheden, die nu binnenkort een hoogtepunt lijken te krijgen, werd twee jaar geleden gelegd toen de werknemers tijdens de onderhandelingen voor een CAO aandrongen op het wegwerken van de loonachterstand. Werkgevers ontkenden echter, dat er sprake zou zijn van zo'n achterstand en partijen besloten daarop, een onafhankelijk onderzoeksbureau in de arm te nemen.

In april 1975 werd over de huidige CAO '75-'76 overeenstemming bereikt met daarin echter de bepaling, dat een aangetoonde achterstand op 1 januari 1976 voor minstens de helft zou worden ingehaald en het restant uiterlijk op 31 december van dit jaar.

In mei kwam toen het onafhankelijk onderzoeksbureau, Bakkenist, Spits en co., met zijn rapport op tafel. Daarin heeft het de lonen van de werkgevers in ' het transportbedrijf vergeleken met die van werknemers in de bedrijfstakken kunstvezel, electrotechniek, tankoverslagbedrijven en metaalindustrie. Bakkenist, Spits en co constateerde een verschil in beloning voor gelijkwaardige functies.

Een maand later kwam het rapport op tafel tijdens het overleg van de vaste commissie overleg arbeidsvoorwaarden (VCOA), een soort werkgroep van werknemers en werkgevers. Er werden nieuwe loontabellen gemaakt op basis van de gegevens uit het onderzoeksrapport. Ook werd overeenstemming bereikt over een herstructurering van loon- en functie-opbouw voor werknemers in de transportwereld.

Vlam in de pan

De vlam sloeg echter in de pan, toen de werkgevers in het formele overleg met de werknemers stelden, dat van een achterstand geen sprake is. Er is wel een verschil, maar dat verschil is gerechtvaardigd en tot stand gekomen in het vrije loonoverleg en er is dus geen reden om iets te gaan „inhalen". De werkgevers wilden alleen het gedeelte van het rapport van Bakkenist, Spits en co overnemen, waarin het gaat om een nieuwe beloningsstructuur.

Overleg

Namens de werkgevers heeft de heer D. Hooykaas, voorzitter van de Commissie van overleg voor het goederenvervoer, waarin samenwerken het NOB-wegtransport, de Koninklijke Nederlandse vereniging van transport-ondernemingen en de protestantse en rooms-katholieke werkgeversorganisaties, verklaard, dat de werkgevers bereid zijn een gesprek te voeren via minister Boersma.

Hij stelde zich op het standpunt, dat werkgevers en werknemers in eerste instantie het zelf eens moeten kunnen worden. Een gesprek in aanwezigheid van de minister zou gelijk staan aan jezelf een brevet van onvermogen te geven, zo zette hij verder uiteen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 december 1976

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

B eroepschauffeurs gaan acties voeren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 december 1976

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken