Bekijk het origineel

Niet goed uitkijken oorzaak scheepsramp

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Niet goed uitkijken oorzaak scheepsramp

Drie mensen omgekomen

3 minuten leestijd

AMSTERDAM — Onvoldoende uitkijken van de schipper van een binnenvaartschip heeft geleid tot een scheepsramp in juli 1975 op het Julianakanaal, waardoor drie mensen om het leven kwamen. Dit heeft de commissie binnenvaartrampenwet geconcludeerd na onderzoek naar de toedracht van het ongeluk. De 29-jarige schipper W. J. M. de Bot van het vrachtschip „Devota" heeft volgens de commissie geheel gefaald.

Hij overvoer met zijn schip het jacht van de 39-jarige L. Zondag uit Geldermalsen. Die, diens vrouw en zoon kwamen oro het leven.

„Deze fatale ramp stelt opnieuw aan de «rde het grote gevaar indien de schipper van een mtorschip op de plaats achter het roer geeij goed uitzicht naar voren heeft", zo stelt de commissie vast. Bij de Devota had de schipper pas zicht op het vaarwater voor zich vanaf meer dan 470 meter voor de boeg. De commissie vindt het niet juist dat schipper De Bot verklaarde dat laag op het water liggende pleziervaartuigen maar rekening moeten houden met die blinde hoek bij vrachtschepen en moeten zorgen tijdig uit de weg te gaan.

Dat een groot schip als de ,,Devota", 1.600 ton, 88 meter lang en tien meter breed, zonder uitkijk op de boeg in het Julianakanaal vaart vindt de commissie binnenvaartrampenwet onaanvaardbaar. „Dit geldt temeer wanneer aan beide zijden van het kanaal schepen gemeerd liggen, waardoor zoals in dit geval het vaarwater slechts circa zestig meter breed is. Schipper De Bot heeft verklaard dat hij geen schuld heeft aan de aanvaring. Het is de vraag of hij dat zelf gelooft. Het is zijn taak en zijn verantwoordelijkheid om goede uitkijk te houden ofte doen houden. En hierin heeft hij geheel gefaald".

Alarmerend

De schipper verklaarde voor de commissie dat de aanvaring hem niets geleerd heeft en dat hij geen reden ziet om anders te handelen in dergelijke situaties. De commissie noemt dat „ronduit alarmerend". ,,Indien hij meent wat hij zegt moet de vraag worden gesteld of het verantwoord is hem als schipper te handhaven en hem het bij de aanstaande binnenscheepvaartwet in te stellen vaarbewijs - uit te reiken. En indien hij niet meent wat hij zegt, dan geeft zijn houding blijk van een onwaarachtigheid en gebrek aan karakter dat al evenzeer twijfelachtig is of hij schipper behoort te blijven van een zo groot, krachtig en gevaarlijk schip als de Devota."'

De commissie adviseert bestuurders van plezierjachten niet alleen goed naar voren uit te kijken maar ook om te zien.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 februari 1977

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Niet goed uitkijken oorzaak scheepsramp

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 februari 1977

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken