Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bestaande vaarwegennet tot 2000 voldoende

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bestaande vaarwegennet tot 2000 voldoende

Ontwerp structuurschema-vaarwegen

2 minuten leestijd

DEN HAAG — Tot het jaar 2000 is het bestaande vaarwegennet in ons land voldoende voor de ontsluiting van alle landsdelen. Daarom behoeven er geen nieuwe vaarwegen te komen, wellicht met uitzon|iering van een nieuw kanaal tussen de Maas en de Waal en een vaarverbinding tussen het Albertkanaal in België en de Maas ten noorden van Maastricht.

Dit staat in het ontwerp-structuurschema vaarwegen, dat de ministers Westerterp van Verkeer en Waterstaat en Gruijtêrs van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening maandag aan de Tweede Kamer hebben aangeboden. Voor dit schema geldt de procedure van de planologische kernbeslissing, hetgeen betekent, dat de regering geen definitieve beslissing neemt, voordat op ruime schaal inspraak mogelijk is. geweest,

Dit schema vormt een geheel met de ontwerp-nota vaarwegen, die de minister van Verkeer en Waterstaat vorig jaar al heeft gepubliceerd. Schema en nota zullen van 22 maart tot 22 juni verspreid over het gehele land ter inzage liggen als voorbereiding op de inspraakprocedure.

Toekomst vaarwegen

Het nu ingediende schema verkent de toekomst van onze vaarwegen tegen de achtergrond van de gehele ruimtelijke ordening in ons land. Dé nota behandelt het vaarwegenbeleid als zodanig. Het structuurschema is met name gericht op de verbindingen tussen het vaarwegenbeleid en andere terreinen van overheidszorg, waarbij het vooral gaat om de ruimtelijke ordening.

Vereist het hoofdvaarwegennet slechts enkele aanvullingen, in de komende tien jaar zijn wel de nodige verbeteringswerken aangegeven in het schema.

Voor de jaren na 1985 is slechts globaal aangegeven welke werken eventueel nodig zullen zijn. Voor de werken, die eventueel tot 1985 voor uitvoering in aanmerking komen, zijn de kosten geraamd op anderhalf miljoen gulden naar het prijspeil 1976.

Ook de verhouding tussen de beroeps- en de recreatievaart is door de bewindslieden bezien. Zo zal op vaarwegen met drukke beroepsvaart de toeneming van de recreatievaart minder wenselijk zijn. Om de veiligheid van beide soorten vaarten te vergroten zal waar mogelijk de recreatievaart langs parallelroutes aantrekkelijk worden gemaakt. Als dit strikt nodig is zullen er voorschriften komen om de pleziervaart te beperken.

In de binnenvaart wordt een ontwikkeling tot schaalvergroting geconstateerd. Deze ontwikkeling kan gevolgen hebben voor het beheer en de inrichting van de vaarwegen en o.m. met behulp van kosten-batenanalyses zal men moeten nagaan welke maatregelen eventueel nodig zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 maart 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Bestaande vaarwegennet tot 2000 voldoende

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 maart 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken