Bekijk het origineel

Treinramp Zeeland voor spoorwegraad

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Treinramp Zeeland voor spoorwegraad

Diverse getuigen gehoord

3 minuten leestijd

GOES — De spoorwegongevallenraad heeft donderdag in Goes een hoorzitting gehouden, waar getuigen zijn gehoord in verband met de treinramp van 23 oktober 1976 in 's-Heerarendskerke. Toen botste in dichte mist een passagierstrein achterop een goederentrein, die juist bezig was van spoor te wisselen. Er vielen zes doden.

Volgens getuigenverklaringen moet de machinist van de trein, een plaatsvervanger die was komen opdraven omdat zijn collega zich had verslapen, eerst een geel sein niet gezien of genegeerd hebben en daarna een rood sein. Een op de weg naast de spoorbaan rijdende automobilist verklaarde donderdag dat hij juist vóór het ongeluk gebeurde, had gezien dat het rode sein brandde. . Uit verklaringen van drie collega's van de man die bij het ongeluk om kwam, bleek donderdag in Goes dat de treinmachinisten bij dichte mist of an

Luchtvaartproject Hellenbroekschool in Zwijndrecht
Van onze correspondent) ZWIJNDRECHT — De Ds. Abraham Hellenbroekschool heeft weer eens voor een primeur gezorgd op het gebied van onderwijs. In het verleden heeft deze school reeds verschillende keren van zich doen spreken door onder andere de eerste prijs te winnen op de tekenwedstrijd voor de gezamenlijke Zwijndrechtse scholen.

Vrijdagavond jl. heeft men na maanden van voorbereiding een enorme inspanning een luchtvaarttentoonstelling gehouden. De gehele school heeft aan dit geweldige project meegewerkt. De school was omgevormd in een vliegveld waar werkelijk alles aanwezig was wat men op een vliegveld aan kan treffen. dere slechte weersomstandigheden het liefst alleen in de cabine zitten. E!en machinist vraagt zelden of nooit assistentie voor de uitkijk.

Wel wordt vaak vaart verminderd, omdat anders de tijd om de seinen waar te nemen te kort wordt, zo zeiden enkele getuigen.

Maar in verband met de concentratie, zit een machinist het liefst alleen. De machinist van de betrokken passagierstrein - die overigens geen vaart had geminderd - was die morgen niet alleen. Naast hem zat een storingsmonteur van NS, die op weg was naar Vlissingen. Deze man werd bij de botsing uit de trein geslingerd. Hij liep verwondingen op. Volgens de NS-reglementen mag een machinist mensen mee laten rijden, maar dat gebeurt niet vaak.

Dienstregeling

De dienstregeling van de goederentrein, die op weg was naar het industriegebied het Sloe, is inmiddels gewijzigd. Hij kruist nu né de passagierstrein het spoor. Het traject Bergen op Zoom-Vlissingen kent geen automatisch trein-beïnvloedingssysteem, dat een trein stopt na negeren door de machinist van een rood sein. Dat zal eerst in 1983 daar worden aangebracht, zo vertelde een NS-man donderdag.

De oorzaak van het negeren van de seinlichten kwam donderdag niet duidelijk naar voren. De spoorwegongevallenraad zal - openbaar - rapporteren aan de minister van Verkeer en waterstaat, die dan eventueel maatregelen kan nemen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1977

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Treinramp Zeeland voor spoorwegraad

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1977

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken