Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ondernemers willen klachtencommissie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ondernemers willen klachtencommissie

2 minuten leestijd

DEN HAAG — De Raad van bestuur in Arbeidszaken, samenwerkingsorgaan van de centrale werkgeversen ondernemersverbonden, is teleurgesteld over de beslissing van staatssecretaris Mertens van Sociale zaken om niet over te gaan tot instelling van een landelijke klachtencommissie over oneerlijke concurrentie door sociale werkplaatsen.

Dit blijkt uit publikaties in de organen van het Verbond van Nederlandse Ondernemingen en van het Nederlands Christelijk Werkgeversverbond. Bij zo'n landelijk centrum zouden zowel het bedrijfsleven als de sociale werkplaatsen kunnen klagen. Het bedrijfsleven over oneerlijke concurrentie, de sociale werkplaatsen over een oneerlijke behandeling door het bedrijfsU'.'sn. De adviescommissie werkloosheidsvoorziening van de Sociaal-Ec nomische Raad had eind juni van het vorig jaar de staatssecretaris geadviseerd een landelijk klachtencentrum in te stellen. Daar zou een oordeel over een klacht kunnen worden uitgesproken nadat men op plaatselijk of regionaal niveau niet tot een zou zijn gekomen.

De staatssecretaris heeft de gemeentebesturen meegedeeld dat bij een klacht over oneerlijke concurrentie door een sociale werkplaats het gemeentebestuur van de gemeente waarin de sociale werkplaats ligt, of het ministerie van sociale zaken, daarvan op de hoogte kan worden gesteld. Het gemeentebestuur zal een goed voorbereid plaatselijk overleg met alle betrokkenen moeten organiseren.

Leidt dit niet tot overeenstemming dan kan op interdepartementaal niveau (Economische zaken en Sociale zaken) overleg met alle betrokkenen worden gevoerd. Als ook dat overleg niet tot overeenstemming leidt, dan zal de staatssecretaris van Sociale zaken de Adviescommissie werkloosheidsvoorziening van de SER moeten horen alvorens zijn standpunt te bepalen.

De raad van bestuur in arbeidszaken heeft de staatssecretaris geschreven dat de procedure tijdelijk als gedragsregel zal worden gehanteerd, maar dat de werking ervan kritisch zal worden gevolgd. Na afloop van een jaar zal aan de hand van de ervaringen worden overwogen, of alsnog op de procedure die de Adviescommissie werkloosheidsvoorziening van de SER heeft aanbevolen, zal moeten worden teruggekomen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 april 1977

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Ondernemers willen klachtencommissie

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 april 1977

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken