Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aantal reizigers Zoetermeerlijn n beneden prognoses

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Aantal reizigers Zoetermeerlijn n beneden prognoses

3 minuten leestijd

UTRECHT • Het aantal reizigers op de eind mei tussen Den Haag en 1 Zoetermeer geopende Zoetermeerlijn is in de eerste maand beneden de f prognoses gebleven. NS mikte op 12- tot 13.000 klanten per dag, maar in werkelijkheid varieerde het aantal reizigers tussen de 6.000 (weekeinden) en 10.000 (op werkdagen).

NS vindt dat resultaat overigens niet alarmerend. De spoorwegen wijten het tegenvallend resultaat aan het feit dat de start van de Zoetermeerlijn min of meer samenvalt met het begin van de zomervakantie. Dat is voor een typische forensenlijn als de_ Zoeterraeerlijn meestal een slappe tijd en NS verwacht dat de prognose na de zomervakantie wel zal worden gehaald. Uiteindelijk - als de Zoetermeerlijn klaar is en Zoetermeer is volgebouwd zouden er volgens de NS-prognoses 19.000 reizigers per dag van de lijn gebruik moeten maken.

De nieuwe treinen die op de Zoetermeerlijn dienst doen - de zogeheten sprinters - voldoen ook niet aan de verwachtingen, zegt NS. De wielen van deze treinstellen (die zeer snel optrekken) slijten vlugger dan verwacht en de NS-monteurs moeten weekeinden doorwerken om de sprinters aan de gang te houden. De precieze oorzaak van de slijtage is nog niet opgespoord, NS is ook nog niet uit de problemen met de 58 elektrische locomotieven van het type 1100. De machinisten klagen erover dat deze Iocs op bepaalde baanvakken min of meer zijdelings slingerende bewegingen maken.

„Dansen**

De eerste twee schommelende locomotieven zijn in de werkplaats onder handen genomen. Er is wat gedokterd aan ondermeer de draaistellen. Maar dat heeft alleen maar tot gevolg gehad dat de locomotieven nu niet meer zijdelings slingeren maar in verticale richting „dansen", hetgeen de machinisten al evenmin aangenaam vinden. Als men er uiteindelijk in is geslaagd de locomotieven de bokkesprongen af te leren dan wil men de 1100-locs gaan uitrusten met steviger neuzen. Dat is niet voor het mooi, maar uit veiligheidsoverwegingen. Er zal dan voor het huidige front van de locomotieven een extra „voorzetneus" worden aangebracht zodat de veiligheid van de machinist bij botsingen groter is. De laatste jaren kwamen er per jaar tussen de zeven en tien Iocs van de 1100-serie na een aanrijding in de werkplaats terug met ernstig vervormde machinistencabines. Er was overigens in vijf jaar maar een geval met ernstig letsel.

Als de monteurs erin slagen het „rijgedrag" van de uit 1950 daterende Iocs te verbeteren dan kunnen ze nog tot 1985-1990 met de nieuwe neuzen meesporen. Maar als de locomotieven onrustig blijven rijden, worden ze waarschijnlijk al veel eerder uitgerangeerd. Zoals gemeld neemt NS momenteel al proeven met een nieuw type locomotief dat straks eventueel ook de llOO-serie moet gaan vervangen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 18 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Aantal reizigers Zoetermeerlijn n beneden prognoses

Bekijk de hele uitgave van maandag 18 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken