Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Minder verlies bij Centraal Nederland

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Minder verlies bij Centraal Nederland

Wie betaalt, maakt dienst (regeling) uif\

3 minuten leestijd

AALSMEER — De vervoermaatschappij Centraal Nederland heeft 1976 •met een opnieuw lager verlies kunnen afsluiten, namelijk met ƒ1,04 min "tegen !,56 min in 1975. Het verlies wordt veroorzaakt door aanvullende :; afschrijvingskosten op basis van vervangingswaarde. De rijksoverheid accepteert voor de berekenig van de rijksbijdrage nl. slechts afschrijvingen op basis van historische kostprijs. Zonder de aanvullende afschrijvingen zou een winst .van ƒ 489.000 zijn betaald, zo blijkt uit het jaarverslag.

" I Door fixering van het rijksbijdragei bedrag in februari 1976 leek het verlies » aanvankelijk veel groter te worden. k ' Matiging van de kosten hebben dit f échter voorkomen. De rijksbijdrage » ^teeg vorig jaar van ƒ 47,7 min tot ƒ 55,4 min.

Het vervoer op de lijndienst ontwikkelde zich vorig jaar niet ongunstig. Liep het aantal reizigers in 1975 terug met 2,4 pet, in 1976 was er, met name in de tweede helft van het jaar, een lichte stijging te zien. De eerste helft van 1976 was door het in juni 1975 ingevoerde systeem van doorgaande plaatsbewijzen niet helemaal te vergelijken met de eerste zes maanden van 1975 voor wat betreft het aantal op plaatsbewijzen getelde reizigers. Rekening houdend met het overstappwrcentage en de aantallen reizigerskilometers, schat Centraal Nederland dat het totale aantal reizigers op lijnen waarop het voorzieningspeil werd verlaagd,' navenant daalde. Op het totaal aantal' reizigers is dit echter maar een fractie.

Metro

De directie merkt in het verslag op, dat de ontwikkeling van het bedrijf in de komende jaren niet alleen wordt beïnvloed door de normering van het voorzieningsniveau, maar ook door de Amsterdamse metro, die eind 1977 gaat rijden en die Centraal Nederland ongeveer 30 arbeidsplaatsen gaat kosten. Voorts speelt de Schiphollijn een rol, waarvan de invloed nog niet te becijferen valt. Tenslotte is er dan nog de geplande heropening van de spoorlijn Rhenen-Veenendaal-Utrecht in 1980 en het plan om de sneltram Nieuwegein-Utrecht door te trekken naar Zeist, hoewel dit pas na 1990 lijkt te gebeuren.

Centraal Nederiand maakt zich, in het belang van passagiers, belastingbetalers, personeel en de continuïteit van het bedrijf sterk om samen met de overheid de best mogelijke oplossingen te vinden. Het laatste woord is echter aan de minister, want ook hier geldt meer dan ooit, dat „wie betaalt" die maakt de dienstregeling) uit".

De gemiddelde personeelsbezetting van Centraal Nederland steeg vorig jaar van 1703 tot 1752 man. Het sombere weer maakt het verblijf in de natuur niet aangenaam. Vele vakantiegasten zoeken daarom hun verlier in musea en dierentuinen, waar lange rijen ontslaan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Minder verlies bij Centraal Nederland

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken