Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Luchtverkeer groeit veel minder snel dan verwacht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Luchtverkeer groeit veel minder snel dan verwacht

Schiphol is voorlopig groot genoeg

4 minuten leestijd

SCHIPHOL — De NV Luchthaven Schiphol is tot de conclusie gekomen, dat het luchtverkeer in de komende jaren lang niet zo snel zal groeien als vroegere prognoses aangaven. In plaats van de bijna 20 miljoen reizigers, die volgens een in 1972 opgestelde prognose in 1980 konden worden verwacht, meent men thans dat het er waarschijnlijk maar 10,5 miljoen zullen zijn, dus iets meer dan de helft.

Dat de prognose die in 1972 door een werkgroep van de Rijksluchtvaartdienst, de KLM en de Luchthaven werd opgesteld onjuist was, kan met zekerheid worden geconcludeerd uit de cijfers van de afgelopen jaren. In 1972 werd nl. voorspeld, dat Schiphol in 1975 een aantal van 10,4 miljoen reizigers zou krijgen te verwerken. Het werden er echter nog geen 7,9 miljoen. Vorig jaar steeg dit aantal tot 8,3 miljoen, dit jaar wordt nog een bescheiden groei tot 8,8 miljoen verwacht.

Ook een prognose van oudere datum, nl. van 1969, gaf een onjuist beeld van de toekomst, al waren de schattingen toen niet zo abnormaal hoog als in 1972. In 1969 verwachtten de deskundigen, dat Schiphol in 1980 circa 13 miljoen reizigers zou tellen.

In alle prognoses werd uiteraard ook het aantal vliegtuigbewegingen veel hoger geraamd dan later juist bleek te zijn. In 1972 werd rekening gehouden met 185.000 vliegtuigbewegingen in 1980. Nu schat men dat aantal op 149.000 (vorig jaar waren het er nl. 132.000).

Groot genoeg

Gezien de noodzaak om de capaciteit van de luchthaven zoveel mogelijk afgestemd te houden op het aanbod en ten einde geen uitbreidingen door te voeren, die later onnodig blijken te zijn, heeft de directie thans een geheel nieuwe werkprognose opgesteld voor de komende zes jaren, dus voor de periode van 1977 tot 1983. In dat jaar — zo denkt de luchthaven thans — zal Schiphol 13 miljoen reizigers te verwerken krijgen. Aangezien de huidige capaciteit van het uitgebreide stationsgebouw is afgestemd op 18 miljoen, zal Schiphol het verwachte passagiersaanbod in 1983 ruimschoots kunnen afhandelen.

Vrachtvervoer

Nog optimistischer waren de verwachtingen in 1969 over de ontwikkeling van het vrachtvervoer, dat zeer ver bij de toen gestelde prognose is achtergebleven. Toen werd voor 1980 een vrachtvervoer voorspeld van liefst 1 miljoen ton. Gezien de huidige cijfers (256.000 ton in 1976) wordt thans rekening gehouden met een groei tot 1980 van het vrachtvervoer tot 355.000 ton, dus net een derde van de prognosecijfers uit 1969.

Al is de groei achtergebleven bij de verwachtingen, toch stijgt ook het vrachtvervoer gestaag. Voor 1983 verwacht de directie 472.000 ton. Om die stijging te kunnen opvangen zal eind mate een terugslag heeft veroorzaakt in het luchtverkeer. Daarnaast werd mogelijk in 1972 ook nog te weinig rekening gehouden met de geboortebeperking. Hoe minder de Nederlandse bevolking stijgt, hoe geringer ook de stijging in het aanbod van Nederlandse passagiers zal worden. 1977 de uitbreiding van het nieuwe vrachtplatform in gebruik worden genomen en zal in november een begin worden gemaakt met de bouw van een nieuw entrepotgebouw op SchipholOost.

Gevraagd of ook de prognoses uil 1972 voor de verder verwijderde toekomst op de helling zullen gaan, antwoordde hij dit waarschijnlijk te achten. Die prognoses luidden destijds: voor 1985 in totaal 30,4 miljoen reizigers, een aantal dat in 1990 zou stijgen tot 43,6 miljoen en in het jaar 2000 tot 83,2 miljoen.

Gevraagd waaraan hij de foutieve voorspellingen der deskundigen wijt, zei een zegsman van de luchthaven dinsdag: „Daarvoor kunnen diverse verklaringen worden gegeven". Hij wees in dit verband op de oliecrisis, die de laatste jaren de wereldeconomie heeft beïnvloed en dus ook in sterke bouw van Schiphol, kosten 200 miljoen. De aanleg van stationsgebouw en nieuwe D-pier duurde drie en een halfjaar. Voorlopig zal hier niet meer gebouwd behoeven te worden. Prognoses geven aan dat deze uitbreiding in 1983 nog meer dan voldoende zal zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Luchtverkeer groeit veel minder snel dan verwacht

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken