Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rotterdam: Nu industrie aantrekken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Rotterdam: Nu industrie aantrekken

5 minuten leestijd

ROTTERDAM — Rotterdam gaat de komende jaren proberen zoveel mogelijk bedrijven te interesseren voor een vestiging binnen zijn grenzen. „De tijd dat wij rustig konden afwachten is echt voorbij", aldus wethouder H. van der Pols (Haven en Economische zaken) woensdagmiddag in een toelichting op zijn beleidsnota betreffende de haven.

Het werven van kandidaten zal voor een groot deel het werk worden van een speciale functionaris, die ingepast wordt in de ambtelijke top van de gemeente. Hij krijgt als opdracht het bezoeken van alle bedrijven, waar ook ter wereld, die mogelijk naar Rotterdam zouden willen komen.

De gemeente zal proberen zijn pad te effenen door het uitgeven van een zogenaamd wervingsboek met informatie over de vestigingsmogelijkheden in het Waterweggebied, dat toegestuurd wordt aan in eerste instantie honderden en later duizenden managers met beslissende bevoegdheden. Daarnaast zal binnenkort gestart worden met de eerste fase van het Wereldhandelscentrum. Deze bestaat uit een informatiecentrum in de beurs van Koophandel, dat zich zal richten op hoofd- en bijkantoren van binnen- en buitenlandse ondernemingen, die deelnemen aan het internationale handelsverkeer.

Voorwaarden

Dit alles wil niet zeggen, aldus Van der Pols, dat elk bedrijf met open armen zal worden ontvangen. „Het gaat er allereerst om dat wij een aantal kandidaten krijgen voor een vestigingsplaats, zodat we kunnen kiezen". Voordat een bedrijf wordt toegestaan naar Rotterdam te komen, zal het moeten voldoen aan een aantal voorwaarden. De voorkeur gaat uit naar industrieën, die onder meer arbeidsin-, tensief en schoon zijn en geld opleveren aan de gemeente (door het betalen van huur en/of havengeld). De criteria zullen soepel worden gehanteerd, omdat geen enkel bedrijf aan alle eisen kan voldoen, maar wel met dien verstande dat geen enkele activiteit zal worden geaccepteerd, die al op voorhand onoverkomelijke bezwaren met zich mee brengt.

Achtergrond

Het wervingsbeleid heeft als achtergrond dat de werkloosheid in Rotterdam de laatste jaren grote zorgen baart. Eind juni waren in het Waterweggebied ongeveer 11.600 mannen zonder werk, wat gelijk staat met ongeveer 6,3 pet van de totale mannelijke beroepsbevolking. Het landelijke gemiddelde lag (ligt) daar zo'n twee procent onder. Daar komt bij dat er tot 1980 nog eens circa 7.000 ontslagen te verwachten zijn door de sanering van de scheepsbouw. En terwijl het aantal arbeidsplaatsen afneemt, komen er elk jaar zo'n 10.000 jongens en meisjes van school, die allen werk willen hebben.

Wethouder Van der Pols vindt dan ook dat de rijksoverheid zich meer om Rijnmond moet bekommeren dan tot nu toe het geval is. Naar zijn mening komt ook dit gebied in aanmerking voor een regionale investeringstoeslag, die mogehjk wordt als de Wet investeringsrelcening wordt ingevoerd. De wethouder zou graag willen dat de regering zich realiseert dat „hier met veel minder geld werk gevonden kan worden dan elders in het land". Met „elders" doelde Van der Pols op gebieden als het noordoosten en Zuid-Limburg, die volgens de regerinp een extra steun in de rug nodig hebteti.

Verbetering

Daarnaast verlangt Rotterdam van het rijk bijdragen in het verbeteren van de infrastructuur van de haven. De gemeente vindt het noodzakelijk dat de zogenaamde Eurogeul in de Noordzee wordt uitgediept tot 72 voet. Nu de geul nog slechts 68 voet diep is kunnen tankers van boven de 280.000 ton de haven niet bereiken. „Maar als het rijk niet bijspringt, dan komt die verdieping er misschien nooit. Wij zijn niet bereid alleen op te draaien voor iets, namelijk de aanvoer van ruwe olie, dat van belang is voor heel Nederland en eigenlijk zelfs voor heel West-Europa". Wat betreft de uitbreiding van de capaciteit van het Hartelkanaal is de regering bereid de helft van de kosten te dragen, maar Rotterdam dringt aan op tenminste tweederde.

Tenslotte wil Rotterdam ook duidelijkheid hebben over de houding van de regering tegenover een containerhaven op de Maasvlakte. De gemeente Rotterdam vindt dat voor zo'n terminal 400 hectare moet worden gereserveerd, maar de minister van Ruimtelijke ordening vindt de helft voldoende. Volgens wethouder Van der Pols is het overigens niet minister Gruijters, die kritiek heeft op het plan, maar minister Lubbers van Economische zaken. „Hij wil de mogelijkheid openhouden voor vestiging van een staalbedrijf, waar wij met het oog op milieu, tegen zijn".

Rotterdam houdt zich nu, aldus de havenwethouder, aan zijn eigen plan, tenzij Gruijters of zijn opvolger dat onmogelijk maakt door het geven van een aanwijzing. „Maar dan zullen wij het departement wel onmiddellijk daarna huur gaan berekenen voor die overige 200 hectare", aldus Van der Pols.

Verlies

Alle genoemde werken zullen tot gevolg hebben dat het Gemeentelijk Havenbedrijf vanaf ongeveer 1979 in de rode cijfers zal komen. Door middel van tariefsverhogingen en het opschroeven van grondprijzen enerzijds en het opvoeren van de efficiency zal men proberen de schade zo beperkt mogelijk te houden. De gemeente is er overigens van overtuigd dat de verliezen slechts van tijdelijke aard zullen zijn. Dit, omdat alle prognoses erop wijzen dat goederenstromen naar de Rotterdamse haven, nu al de grootste ter wereld, voorlopig nog zullen blijven toenemen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Rotterdam: Nu industrie aantrekken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken