Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Concurrentie moet mogelijk blijven

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Concurrentie moet mogelijk blijven

Voor toekomst haven Rotterdam

2 minuten leestijd

ROTTERDAM — „Wij kunnen blijven groeien, maar dan moeten de concurrentievoorwaarden wel gelijli blijven". Dit zegt mr. L. J. Pieters, voorzitter van de Scheepvaartvereniging Zuid (werligeversorganisatie), over de toekomst van de Rotterdamse haven.

Pieters, die geciteerd wordt in het SVZ-blad Havennieuws, meent dat er twee voorwaarden vervuld moeten worden, willen de gunstige prognoses over het ladingaanbod voor Rotterdam uitkomen: de loonkosten mogen niet te ver stijgen en de overheid moet haar tarieven (onder andere haven- en loodsgeld) afstemmen op die in de concurrerende havens. kan worden, omdat andere Europese havens dan nog goedkoper worden. In dit verband wijst Pieters op de strategie van de Franse regering, die er op gericht zou zijn zoveeï.raogelijk lading in eigen land te houden en gelijktijdig — vooral als straks het Rijn-Rhónekanaal gereed is — een groter aandeel te krijgen in het transitoverkeer. Vooral dat laatste zou kunnen leiden tot een verzwakking van de concurrentiepositie van Rotterdam.

OVERSLAG

Behalve problemen signaleert Pieters ook prettige zaken, bijvoorbeeld dat de goederenoverslag in Rotterdam na de inzinkingen in 1974 en 1975 vorig jaar met bijna vijftien miljoen ton steeg tot ruim 288 miljoen ton (twee keer zoveel als in het Japanse Kobe, de tweede haven ter wereld). Ook de verwachting van SVZ dat de werkdrukte en het aanwezige arbeidspotentieel weer beter met elkaar in evenwicht zouden komen, ging in vervulling. Aan het eind van het jaar moesten zelfs voorbereidingen getroffen worden om weer op bescheiden schaal mensen te werven voor de stichting samenwerkende havenbedrijven („pool" van havenarbeide'rs). In de loop van dit jaar werden de resultaten merkbaar. Het totaal aantal havenwerknemers nam toe met 112 man tot een totaal van 13.261.

De prognoses betreffende het Rotterdamse ladingaanbod zijn afkomstig van deskundigen van de gemeente Rotterdam, het openbaar lichaam Rijnmond en de scheepvaartvereniging Zuid. Zij hebben berekend dat Rotterdam in 1980 circa 330 en in 1990 circa 500 miljoen ton goederen te verwerken zal krijgen. De studie is gepubliceerd in een brochure, die de titel „Een riem onder het hart" heeft meegekregen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Concurrentie moet mogelijk blijven

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken