Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VaUtelmfabricage hopt niet erg gesmeerd meer

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

VaUtelmfabricage hopt niet erg gesmeerd meer

4 minuten leestijd

APELDOORN — Nederlands grootste valhelmfabriek Eurocap in Dedemsvaart is failliet. In zijn goede tijd draaide het bedrijf met een produktie van 300.000 tot 400.000 helmen per jaar. Nog begin dit jaar waren de vooruitzichten niet ongunstig, zij het dat ook toen al steun van de overheid nodig was.

Zijn zwakte was dat het nagenoeg dreef op de produktie van helmen. Een zekere bekendheid heeft de Overijsselse fabriek wel in ons land. Het is de enige Nederlandse fabriek die de (binnen)helmen voor het Nderlandse leger vervaardigt; tevens levert het helmen voor de Minder brommers en.. Rijkspolitie en de meeste grote gemeentelijke politiekorpsen.

Eurocap heeft een goede tijd gehad in 1975 toen de overheid de valhelm voor de brommer verplicht stelde. „Ook afgelopen jaar hadden we nog een piek", vertelt financieel-directeur J. Luyken, „dat was met de invoering van de draagplicht in België. De vooruitzichten waren niet slecht, er waren grote leveringen naar Frankrijk, waar de overheid de valhelmplicht op 1 januari 1978 wil invoeren.

De Europese ECE-norm voor valhelmen is in Frankrijk niet erkend; De Fransen hebben echter 'een nieuwe norm ingevoerd. Nu moesten de Fransen onze in te voeren helmen eerst keuren. Het zager niet naar uit, dat snel een beslissing zou afkomen. Het duurde te lang, wat ook het geval was met een eventuele order van de Nederlandse Rijksoverheid. Faillissement was onontkoombaar.

„Het is al met al een zeer trieste zaak, dat het van oorsprong familiebedrijf van Schutjes zo beëindigd moet worden", zegt mede-directeur Luyken. „Maar alle gesprekken met kandidaten voor samenwerking of overname hebben geen resultaat gehad". Ongeveer 35 procent van de helmenproduktie was bestemd voor export. Bij Eurocap werkten zestig man.

In ons land zijn nog maar enkele andere fabrieken waar valhelmen gemaakt worden. Grootste hiervan is Coene-Nederland in Den Haag, onderdeel van Coene-BeNeLux.

Dit bedrijf is economisch stabieler en „goed gezond", volgens algemeen directeur M. Coene. Naast valhelmen produceert deze fabriek autogordels, schuifdaken van auto's en carrosseriewerk. Hierdoor en dankzij een reorganisatie in 1975 draait de zaak weer goed.

Van de valhelmen gaat ongeveer 40 procent naar de Nederlandse markt en de rest komt in het buitenland terecht. Volgens de heer Coene fabriceerde het bedrijf in 1974 130.000 valhelmen, het volgende jaar 100.000, en in 1976 80.000. Hoe hoog de produktie dit jaar zal zijn is niet bekend. Wel is er steeds meer afzet naar het buitenland.

Groninger Motoren Import BV te Groningen fabriceert wel valhelmen, maar draait op het „laapt denkbare pitje", zegt directeur L. C. Wit. „In de goede tijd werkten er misschien 20 man aan de helmen-produktie, nu zijn het er twee of drie. Een betere tijd zie ik voorlopig nog niet zitten. De produktie is nu misschien 30.000 per jaar. Gelukkig importeren we ook bromfietsen."

Er zijn wel een aantal redenen te noemen voor de slechte gang van zaken bij de valhelmenfabrieken. i.Op 1 februari 1975 is de plicht ingevoerd om op bromfietsen valhelmen te dragen. Dat gaf enige tijd een hausse op de markt, welke nu echter verzadigd is. Immers, ie..Minder valhelmen. dereen die brommer rijdt, heeft een helm, terwijl vervanging slechts in-' cidenteel nodig is. De fabrieken die enige tijd goed gedraaid hebben, kunnen nu in ons land nog maar weinig kwijt. In België is vorig jaar de draagplicht ingevoerd, maar nu is de markt ook zo ongeveer verzadigd. Wel proberen de ondernemers nu naar andere landen te exporteren. De actie van de Consumentenbond tegen naar haar oordeel ondeugdelijke valhelmen heeft eveneens een klap betekend voor de fabrikanten. *• De concurrentie van vooral Italiaanse valhelmen is groot. In Italië zijn de loonkosten lager en er zijn minder sociale voorzieningen, zodat de produktie goedkoper kan. J. De bromfiets is niet zo gewild meer, vooral niet sinds de invoering van de valhelm. De fiets is meer „in" en ook de auto. Volgens cijfers van de RAI waren er in de jaren rond 1970 nog bijna twee miljoen tweewielers met hulpmotor; in 1975 was het aantal gedaald tot 1,65 miljoen en vorig jaar tot 1,4 miljoen. Wat verkopen betrof was 1969 een piekjaar met 290.000 verkochte brommers. 1974 was nog goed voor 205.000. Dan komt echter de grote klap vooral tengevolge van invoering van de valhelm, zo lijkt het, hoewel het RAI bekent dat er al een dalende tendens was. In 1975 verkochten de handelaren 95.000 brommers en vorig jaar 76.000. Het zijn vooral jongeren die bromfiets rijden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

VaUtelmfabricage hopt niet erg gesmeerd meer

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken