Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Minder foütparkeerders betalen boete bij politie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Minder foütparkeerders betalen boete bij politie

Hoofdcommissaris Doesburg:

6 minuten leestijd

UTRECHT — Foütparkeerders zullen moeten houden met hogere boetes. Kan

binnen niet al te lange tijd rekening men op dit moment een parkeerovertreding nog „afkopen" bij de politie met vijftien gulden^ binnenkort zal dat bedrag vijfentwintig gulden worden. Ook tredingen zullen omhoog gaan. Dit zegt hoofdcommissaris C. S. van Doesburg van de Utrechtse poltie. Hij verwacht bovendien dat het over enige tijd mogelijk zal zijn om in meer gevallen dan tot nu toe over te gaan tot transactie in handen van de poltie. Dat wil zeggen dat er bij een overtreding geen proces-verbaal wordt opgemaakt omdat de overtreder de boete rechtstreeks aan de politie betaalt, hetzij ter plekke, hetzij tot uiterlijk de dag na de overtreding op het politiebureau. Dat is momenteel nog niet mogelijk als een automobilist bijvoorbeeld door rood licht rijdt.

Volgens Van Doesburg zijn foütparkeerders steeds minder geneigd om een opgelopen bekeuring rechtstreeks aan de politie te betalen. In 1975 deed dat nog 52 procent van de geverbaliseerde automobilisten in Utrecht maar in de eerste helft van dit jaar was dat percentage nog maar 46. In Amsterdam ligt het percentage zelfs in de buurt van de 20. „Wellicht denkt men: betalen kun je altijd nog, misschien vergeten ze me wel. Dat is echter een illusie. De ambtelijke molens draaien wel langzaam, maar ze draaien zeker", aldus Van Doesburg.

Schikking

Betaalt men een boete niet binnen de gestelde termijn, dan krijgt men een giro-acceptgirokaart thuis, wat in feite neerkomt op een schikkingsvoorstel van de officier van justitie. Officieel heet het dan een transactie in handen van justitie. Het bedrag dat dan moet worden betaald ligt ongeveer twintig procent hoger dan de oorspronkelijke boete.

Hoofdcommissaris Van Doesburg zou graag zien dat dat verschil nog groter zou worden, bijvoorbeeld de de boetes voor andere verkeersoverhelft. Meer mensen zouden dan immers direct betalen en dat zou een aanzienlijke administratieve besparing betekenen.

Van Doesburg vindt overigens, dat de termijn waarbinnen men op het politiebureau een boete kan komen betalen veel te kort is. „Veel mensen willen wel betalen, maar zij komen te laat. Ze begrijpen dat niet. In Utrecht accepteren we wel betalingen ook al is de termijn officieel overschreden", zo zegt hij. Een termijn van vijf dagen noemt hij redelijk. Ook vindt hij dat het mogelijk moet worden om bijvoorbeeld per giro te betalen.

Verdachte

Het feit dat steeds minder mensen naar het politiebureau komen om te betalen geeft daar ook de nodige problemen. Men is dan namelijk gedwongen, een verklaring van de parkeerzondaar op te nemen in het proces-verbaal. Het is echter monnikenwerk om de parkeerders te bereikerf, hoewel de situatie volgens Van Doesburg de laatste tijd wel is verbeterd omdat door de invoering van het derde deel van het kentekenbewijs het kentekenregister bij de rijksdienst wegverkeer in Veendam ,.schoon" is. De politie kan daardoor sneller achter de identiteit van de parkeerzondaar komen.

Toch is het niet altijd eenvoudig om met de betrokken persoon in contact te komen en Van Doesburg vindt daarom, dat de verklaring van de „verdachte" beter achterwege kan worden gelaten. De parkeerovertreding moet .volgens hem uit de strafrechtelijke sfeer worden gehaald, waardoor het betalen van een parkeerbon meer een soort tol heffen wordt en daarmee meer in overeenstemming komt met de publieke opinie.

„De mensen zien parkeerovertredingen nauwelijks als strafbaar feit. De boete begint meer op een soort belasting betalen te lijken", aldus Van Doesburg. Als de verklaring van de parkeerzondaar achterwege kan blijven, betekent dat voor de politie volgens hem meer mankracht om werkelijk strafbare feiten aan te pakken.

Controleurs

Alleen al in de Utrechtse binnenstad parkeren dagelijks zo'n 5.000 automobilisten hun auto op plaatsen waar dat niet mag. Ruim twintig parkeercontroleurs zijn elke dag op pad. In het eerste halfjaar van 1975 deelden ze in de Domstad ruim 10.000 bekeuringen uit, in het eerste halfjaar van 1976 ongeveer 16.500 en in dezelfde periode van dit jaar al meer dan 18.000.

Die stijging heeft te maken met het feit, dat de controleurs niet meer alleen op pad gaan maar dat zij in groepjes worden bijgestaan door brigadiers. Dat heeft ertoe geleid dat de controleurs zich gemakkelijker kunnen bewegen en dat er onmiddellijk politie in de buurt is als er moeilijkheden zijn, want — zo zegt Van Doesburg — zij worden vaak onheus bejegend door automobilisten en het is ondankbaar werk.

Parkeercontroleurs zijn momenteel nog in dienst van de gemeente. Hoofdcommissaris Van Doesburg meent dat hierin verandering moet komen en dat het rijk de kosten van de controleurs moet gaan betalen. Een interdepartementale werkgroep is bezig met deze materie.

In elke grote stad is het wegsiepen van gevaarlijk geparkeerde auto's door de politie zo langzamerhand een vertrouwd beeld geworden. De getroffen automobilist betaalt dan behalve de boete ook de sleepkosten. Volgens Van Doesburg gaat dit bijna zeker veranderen binnenkort. De politie zal namelijk ook bewaarloon mogen gaan vragen en zij mag na verloop van tijd de auto's waarvan de eigenaren niet koHOOFDCOMMISSARIS DOESBURG ...Hogere boetes... men opdagen gaan verkopen. Dat laatste zal gaan gebeuren als de kosten van opslag de geschatte waarde van de auto gaan naderen.

Binnenstad

De vraag blijft of er wel voldoende parkeergelegenheid is in de stad. Vol-/ gens Van Doesburg is — wat Utrecht . betreft — de legale parkeergelegenheid voldoende. Maar dat betekent niet, dat iedereen met zijn auto naar de binnenstad kan komen. Daarvoor heeft de gemeente bewust gekozen:; voor de voetgangersgebieden en afslui-' ting van pleinen.

Een groep die nogal fel heeft gereageerd op het verkeersbeleid van de gemeente Utrecht vormen de handelsrei- zigers, die grote delen van de binnen- ' stad niet meer kunnen bereiken. Zij moeten hun brood verdienen met de auto. Toch is Utrecht niet ingegaan op hun verzoek om parkeerontheffing.

Van Doesburg: „Inderdaad, zij worden in hun mogelijkheden beknot omdat zij slechts op bepaalde tijden met hun auto bij een winkel kunnen komen. Toch hebben wij de gemeente geadviseerd hun geen ontheffing te geven omdat anders het gehele voetgangersgebied naar de knoppen is. Ik heb het idee dat ze daar begrip voor hebben".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Minder foütparkeerders betalen boete bij politie

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken