Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Trans Europ Express rijdt twintig iW

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Trans Europ Express rijdt twintig iW

Nederlands initiatief werd groot succes

4 minuten leestijd

De TEE-trein brengt reizigers door heel Europa.

• J!". Q. Den Hollander ...prachtig ontwikkeld...

Europ Express: dat was de naam die ruim twintig Jaar geleden voor het eerst gebezigd werd op een vergadering waar zeven spoorwegdirecteuren b^een .waren. Onder hen was dr. Ir. F. Q. den Hollander, Initiatiefnemer van wat later Trans Europ Express zou gaan heten. Het Nederlands initiatief werd een Europees succes: In 1957 reed de eerste Trans Europ Express trein; momenteel r(jden er 80 TEE-treinen, die ruim

180 Europese steden met elkaar verbinden.

Dat het TEE-treinidee een groot succes geworden is, blijkt wel uit het aantal reizigers: jaarlijks maken bijna 7,2 miljoen mensen gebruik van een TEE-verbinding; dat is een gemiddelde van SO.OOO reizigers per dag. Het drukste baanvak is Parijs-Brussel. Daar nemen dagelijks 16S6 mensen een TEE. Vanweg} de bescheiden plaats die Nederland in Europa inneeemt, is het Nederlands aandeel in het TEE-net betrekkelijk gering.

Uit Nederland vertrekken dagelijks zes TEE-treinen naar diverse richtingen. Dagelijks beginnen of eindigen ruim 700 TEE-reizigers hun reis op Nederlandse stations. Dat is met meer dan 60 reizigers gemiddeld per trein zo gek nog niet.

Ontwikkelingr

De TEE heeft de laatste tijd een gezonde ontwikkeling doorgemaakt. In 1870 waren er nog maar 4,3 miljoen reizigers, in 1972 haalde men de 6,4 miljoen en in 1976 was het aantal tot 7,2 miljoen gestegen.

De eerste TEE-treinen waren dieseltreinen die hun eigen stroom opwekten. Deze treinen kregen in 1961 gezelschap van Zwitserse elektrische treinstellen, die zonder moeite op vier Europese stroomsoorten konden rijden, zonder aan de grens te hoeven stoppen. In de loop der jaren kwamen er verschillende andere TEE-treinen bij.

Een erg „technische" trein kwam in 1969 bij het TEE-net: de „Catalan-Talgo" tussen Barcelona en Geneve. De Talgo is een lange trein met korte rijtuigjes voor elk 17 reizigers, voornamelijk ontwikkeld om snel over bochtige trajecten te kunnen rijden. Voor het verkeer tussen Zwitserland en Spanje - waar de rails 24 cm verder uit elkaar liggen dan in de rest van Europa - is deze Talgo speciaal aangepast. De trein rijdt aan de grens langzaam door een sluis die smaller wordt in de richting Frankrijk. De wielen verschuiven daarbij volgens een ingenieus systeem op de as en nemen een spoorbreedte aan die past op de Franse en Zwitserse lijnen.

Niet alle TEE-lijnen zijn even succesvol geweest. In totaal zijn er 48 TEEverbindingen geweest, maar acht verdwenen er weer in de loop der jaren.

Dlenstregreling

De dienstregelingen van de TEE's zijn sinds 1967 op de meeste routes sterk verbeterd. Dat leidde tot kortere reistijden en hogere snelheden. De gemiddelde snelheden komen tegenwoordig uit op ongeveer 100 km/uur. In het algemeen zijn geen spectaculaire verbeteringen in de reistijd meer te verwachten; het zal grotendeels op minutenwijzigingen neerkomen.

Initiatiefnemer en vroegere- N.S.-president ir. Den Hollander over de TEEverbindingen: „Het TEE-net heeft zich prachtig ontwikkeld. Naam en begrip zijn goed bekend geworden". Maar hij vond het niet allemaal rozegeur en maneschijn: „Als ingenieur bad ik vanaf het begin nog een ander doel: eenheid van technisch concept. Jammer dat het er ook nu nog niet van is gekomen".

De heer Armand, een van de sprekers tijdens de presentatie van de eerste TEE-treinen, was dezelfde mening toegedaan: „De Europese spoorwegen laten bij verschillende fabrieken sterk in techniek en uiterlijk van elkaar verschillende treinen bouwen. Bij aflevering schilderen we ze in dezelfde kleuren om een eenheid te suggereren". Het stak hem dat er geen werkelijk Europese trein, zowel naar techniek als naar uiterlijke en innerlijke presentatie, tot stand had kunnen komen. In het interieur is inmiddels al een bepaalde eenheid gebracht, waarbij ook het comfort niet vergeten werd. Wat het comfort betreft kan de TEEtrein wel met het vliegtuig concurreren en ook gezien de reisduur kan de trein de strijd met het vliegtuig wel aanbinden. Naar sommige steden is het wenselijker met de trein te gaan, omdat het na-transport met het vliegtuig erg lang duurt.

Zo kiest iedereen de transportwijze die hem op een bepaald moment het beste uitkomt: snelheid, gemak, aansluiting, prijs, rust. Tussen de KLM en de NS zijn goede afspraken: als iemand verhinderd is met het vliegtuig te gaan kan het vliegtuigticket ongewisseld worden In een treinbiljet. En niemand vindt het vreemd dat een andersom-afspraak niet nodig is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Trans Europ Express rijdt twintig iW

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken