Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Perspectief voor R'damse luchtvaartmaatschappij

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Perspectief voor R'damse luchtvaartmaatschappij

3 minuten leestijd

ROTTERDAM — De directeur van de Rotterdamse Luchtvaartmaatschappij in oprichting, Rotterdam Air Lines (RAL), André A. Verlinden, is na een onderzoek onder bedrijven in Rotterdam en omgeving tot de conclusie gekomen dat zijn onderneming levensvatbaar is. De voorlopige resultaten van het onderzoek heeft hij aan de Rijksluchtvaartdienst overhandigd.

Uit een opiniepeiling onder 2.898 aangeschrevenen, van wie na ruim drie weken 16% heeft gereageerd, is volgens de heer Verlinden al gebleken, dat er voor de komende jaren een stijgend aantal luchtreizigers vanaf de Rotterdamse luchthaven te verwachten is. Dagelijks komen nog vele reacties binnen. Eind september zal de directeur zijn definitieve rapport aan de Rijksluchtvaartdienst overhandigen. Het is voor de heer Verlinden duidelijk geworden, dat het bedrijfsleven er nog steeds prijs op stelt dat het vliegverkeer vanuit het Rotterdamse gebied doorgang vindt. Het brengt het economische voordeel van een kortere reisafstand van het bedrijf naar het vliegveld vice versa met zich.

Rotterdam Air Lines wil alsnog opdracht geven voor een wetenschappelijk onderzoek naar de vervoersbehoeften. De directeur kondigde aan, dat de luchtvaartmaatschappij voornemens is uitsluitend gebruik te maken van vliegtuigen van Europees fabrikaat. Gedacht wordt onder meer aan een. Airbus (256 passagiers), de Fokker Fellowship 300 en 400 (85/65 passagiers), de Fokker VFW (46 passagiers) en de Aerospatiale Corvette (12 passagiers).

In april van dit jaar kondigde de beleggingsmaatschappij Christoffel BV in Rotterdam de oprichting van de RAL aan. De luchtvaartonderneming bij de Rijksluchtvaartdienst een aanvraag in voor geregelde luchtlijnen vanaf Rotterdam naar zestien bestemmingen in Europa en twee in Azië. Ze heeft reeds de beschikking over twee vliegtuigen, een van het type airbus en de andere van het type Boeing 737. De directeur rekent erop per 1 april volgend jaar van start te kunnen gaan.

De rijksluchtvaartdienst, die de aanvraag thans in behandeling heeft, ziet de kansen voor Rotterdam Air Lines niet zo gunstig. Er is wel een mogelijkheid voor een lijn Zurich, Bazel, Rotterdam, Southend, waarvoor de inmiddels verdwenen Air Benelux destijds toestemming had gekregen. De dienst werd nooit uitgevoerd.

Wellicht kan ook toestemming worden verkregen voor een geregelde dienst op een of meerdere plaatsen in Frankrijk. Luchtlijnen naar steden in Duitsland acht de Rijksluchtvaartdienst vrijwel uitgesloten. De KLM en NLM hebben al moeite om uitbreiding van diensten op Duitsland te verkrijgen.

Tot dat doel zullen 9 huisvrouwen op die dag eendaagse boodschappenreizen mtiken naar 9 Europese stiden. Deze steden zijn: Madrid, Zurich, Londen, Parijs, Brussel, Frankfurt, Athene, Oslo en Kopenhagen. Dezelfde boodschappen zullen in Amsterdam bij Albert Heijn worden gehaald. Eén van de oogmerken van deze boodschappenreizen zal zijn, dat niet alleen een momentopname van het prijsniveau van dat levensmiddelenpakket, maar ook een indruk van de verschillen en overeenkomsten in het Europees winkelen verkregen wordt. Deze test vormt het begin van een periode van 6 weken, waarin Albert Heijn en KLM nauw zullen gaan samenwerken op promotioneel gebied. Op de 17e augustus zullen deze Nederlandse huisvrouwen, voorzien van een standaard boodschappenlijst, aan boord gaan van de verschillende KLM-lijnvliegtuigen. In de loop van de ochtend en het begin van de middag zullen zij in de hoofdsteden allen dezelfde boodschappen gaan doen.

De gegevens ten aanzien van onder meer de prijs zullen, zodra deze bekend zijn, omgerekend worden naar uurinkomen van de „modale" werknemer ter plaatse.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Perspectief voor R'damse luchtvaartmaatschappij

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken