Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Concorde toelaten in New York

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Concorde toelaten in New York

Rechter tot luchthaven Kennedy:

3 minuten leestijd

NEW YORK — Een federale rechter heeft woensdag de luchthavenautoriteiten van New York en New Jersy bevolen het supersonische straatvliegtuig van Brits-Franse origine, de Concorde, toe te laten op het vliegveld Kennedy en wel onder de bestaande lawaainormen voor alle andere straalvliegtuigen.

/De beheerder van de New Yorkse luchthaven Kennedy heeft woensdag, overigens niet onverwacht, laten weten dat beroep zal worden aangetekend tegen de uitspraak van de Amerikaanse districtsrechter Milton Pollack die het landingsverbod voor de Concorde in New York nietig heeft verklaard.

Dit betekent dat de al 17 maanden durende juridische strijd om toestemming voor landing in New York van het toestel dat tot dusverre als gevolg van het verbod door de beheerder in weerwil van een besluit van de regering-Ford sinds mei van het vorig jaar alleen maar op het vliegveld Dulles bij Washington vliegt nog lang niet is afgelopen.

Discriminerend

Rechter Pollack noemde in zijn uitspraak het verbod van de beheerder van de luchthaven, het gezagsorgaan voor de havens van New York en New Jersey, ,,discriminerend, willekeurig en onredelijk". Het verbod door de beheerder was gegrond op de bewering dat de Concorde teveel lawaai zou maken.

'Door de handelwijze van de havenautoriteiten van het JFK vliegveld heeft het vliegtuig niet de kans gekregen om te bewijzen dat het aanvaardbaar is voor het milieu jond deze internationale luchthaven, aldus de rechter in zijn 40 bladzijden tellende motivatie.

De nieuwe maatregel wordt over tien dagen van kracht, om de tegenpartij in de gelegenheid te stellen om tegen zijn beslissing in beroep te gaan.

Termijn

In mei van dit jaar had rechter Pollack al beslist dat de havenautoriteiten van het JFK vliegveld niet het recht hadden om vluchten van de Concorde op het vliegveld te verbieden. In juni besliste het Hof van appel echter anders: De havenautoriteiten waren op grond van hun bepalingen ten aanzien van de geluidsoverlast en andere milieu beschermende regelingen gemachtigd vliegtuigen al dan niet toestemming te verlenen voor het gebruik van het vliegveld.

Het hof liet het aan rechter Pollack over om te bepalen of de havenautoriteiten al dan niet een redelijke termijn in acht hebben genomen voor het uitstel van de beslissing over een landingspermissie voor de Concorde.

In eerste instantie had rechter Pollack bepaald dat de beslissing van het Amerikaanse departement voor vervoer de Concorde een proeftermijn van 16 maanden te verlenen voor vluchten op het vliegveld „Dulles" van Washington, voorrang had boven plaatselijke bezwaren tegen vluchten op het FJK vliegveld.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Concorde toelaten in New York

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken