Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Slechte bunkerolie zou oorzaak zijn

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Slechte bunkerolie zou oorzaak zijn

Stork moet motoren repareren

2 minuten leestijd

ROTTERDAM — De bunkerolie is de laatste tijd vaak van een zo slechte kwaliteit dat er schade ontstaat aan de motoren van schepen. Dit zegt StorkWerkspoor-diesel in Amsterdam, een van de grootste fabrikanten van scheepsmotoren in Nederland.

Het bedrijf zegt vele maanden nodig gehad te hebben om de oorzaak van deze soort schade, die vroeger niet voorkwam, te ontdekken. Tot nu toe heeft Stork twee motoren, die door hem gebouwd waren, wegens het genoemde mankement moeten repareren, maar alle andere fabrikanten zouden eveneens met dit probleem geconfronteerd worden.

Volgens een woordvoerder van Stork wordt de slechte, kwaliteit van de bunkerolie veroorzaakt, doordat de raffinaderijen tegenwoordig proberen zoveel mogelijk lichte produkten (met name benzine) uit de ruwe olie te halen, omdat daar veel vraag naar is. Het gevolg daarvan zou zijn, dat de stookolie, die overblijft, anders van samenstelling is dan vroeger. Het vlampunt (de temperatuur waarbij de olie ontbrandt) ligt nu beduidend lager dan waarop de motoren.zijn gebouwd, aldus Stork. Het bedrijf zegt samen met Shell naar een oplossing van het probleem te zoeken, waarbij men al een heel eind gevorderd zou zijn.

Rijn-Schelde-Verolme, een andere grote fabrikant van scheepsmotoren, kent het probleem maar zou er zelf geen last van hebben, doordat zijn motoren op verschillende kwaliteiten olie kunnen draaien.

Ontkenning

Een woordvoerder van Shell ontkende dat er iets met de bunkerolie aan de hand is. De maatschappij zou elke specificatie olie, waarom de hoofdmachinist vraagt, kunnen leveren en dat in elke haven ter wereld. De schade, waarop Stork doelt, zou volgens Shell kunnen ontstaan, doordat schepen soms in de ene haven de ene soort en in de andere haven de andere soort olie bunkeren, waardoor een mengsel van slechtere kwaliteit gevormd kan worden. Ook komt het voor, aldus Shell, dat schepen „witte" olie innemen, die niet aan gewenste specificaties voldoet.

De twee schades, waar Stork over spreekt, betreffen volgens Shell bovendien „medium-speed-motoren", die een zo hoog toerental hebbén, dat zij nog maar net op stookolie kunnen draaien. Het zou beter zijn voor deze machines dieselolie te nemen, maar die is een stuk duurder, aldus Shell.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Slechte bunkerolie zou oorzaak zijn

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken