Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geschiedenis-serie voor het schriftelijk eindexamen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Geschiedenis-serie voor het schriftelijk eindexamen

Histo-speciaal

4 minuten leestijd

WAARDER — De overheid is sterk voor een centraal-schriftelijk geschiedenis-eindexamen. De laatste jaren is al bij wijze van proef een examen in deze vorm afgenomen. Uit de geschiedenis van de laatste 50 jaar wordt dan een bepaald onderwerp gelicht, dat op alle scholen behandeld moet worden, waarna het schriftelijk eindexamen dient te volgen. Het hiervoor behaalde cijfer komt naast de cijfers te staan, die de school in de loop van het cursusjaar heeft gegeven.

Aan deze procedure kleven wel enige bezwaren. Onder de historici bestaat grote onenigheid over ons recente verleden. De commissie ter regeling van dit eindexamen heeft reeds in de achterliggende jaren onder andere de volgende onderwerpen geselecteerd: de koude oorlog, het middenoosten, Nederland in de crisis-jaren. Hierover lopen de meningen ver uiteen. Hoe kan er dan wèl objectief centraal getoetst worden?

Trainen

Een ander bezwaar is dat een kleine groep historici thans zijn stempel kan drukken op het geschiedenisonderwijs in Nederland. Het ligt immers voor de hand dat de opleiders hun leerlingen gaan trainen op de te verwachten examenopgaven.

Zo kan de leerling blootgesteld worden aan een eenzijdige opvatting. Hij is daar weerloos aan overgeleverd, omdat hem praktisch geen mogelijkheden ter beschikking staan de leraar te controleren. Aangezien het geschiedenisonderwijs in hoge mate meningsvormend kan zijn, liggen hier aldus mogelijkheden de leerlingen „maatschappij-kritisch" te vormen.

Het is geen geringe opgave voor eindexamens de leerstof te schrijven. Men moet dan aan vele en hoge eisen voldoen. Geschiedenis is niet langer méér uitsluitend een leervak. Het is ook een denk- en doevak geworden, waarbij gepoogd wordt de leerling zelf te laten onderzoeken en conclusies te trekken. Geschiedenis stelt de teerling in staat kritisch en methodisch te leren denken, te onderzoeken en zich mondeling of schriftelijk te uiten. Vele van de voor het beoefenen van de geschiedenis benodigde vaardigheden komen iedere burger in een democratische maatschappij van pas.

Onze tijd kenmerkt zich door een explosie aan informatie. Van talloze kanten komt deze uit binnen- en buitenland op ons af. Is de informatie zelf gemakkelijker dan ooit te verkrijgen, het wordt steeds moeilijker deze te hanteren en op waarde te schatten. Het kritisch tegen elkaar af kunnen wegen, selecteren en toetsen van informatie zal om deze reden van steeds groter belang worden. Het leren onderscheid te maken tussen feiten, meningen en waardeoordelen, het oog leren krijgen voor de gecompliceerdheid van oorzaken en gevolgen, voor een plaatsgebonden standpunt enz., zijn dit niet allemaal zaken die van direkt en actueel belang zijn?

Een leerboek mag dus nooit vervallen in een feitelijke opsomming alleen, maar zal aan bovenstaande zaken aandacht moeten besteden. Dat dient ook gestalte te krijgen in de opdrachten ter verwerking, die niet overwegend mogen bestaan uit kennisvragen. De verwerking dient gevarieerd te zijn en derhalve op steeds verschillende wijze naar kennis, begrip en mening der leerling te boren. Een modern leerboek zal ook niet kunnen zonder illustraties, leesteksten, kaartjes en tabellen.

De heer J. Goedhart heeft een verdienstelijke poging in deze richting ondernomen. Hij wilde proberen verantwoorde en objectieve leerstof samen te stellen voor het mavo-eindexamen. Daartoe werd door hem geschreven de serie Histo-speciaal, waarin tot nog toe zes deeltjes verschenen. Het geschiedenisexamen mavo, havo en vwo voor 1978 zal gaan over de onderwerpen van deel 5 (Rusland onder Stalin) en deel 6 (Amerika tussen 1917 en 1941).

Uiteraard moet iemand groeien in dit werk. Deel 1 en 2 deden nog wat eentonig en traditioneel aan. Deel 3 over het Midden-Oosten was naar onze mening al stukken beter. Er zit een stijgende lijn in de kwaliteit van deze deeltjes. Duidelijk zal zijn dat een schrijver van deze deeltjes niet alleen historisch, maar ook didaktisch geschoold moet zijn (een goede handreiking voor het laatste kan het in 1976 bij Wolters-Noordhoff verschenen „Geschiedenis op school in theorie en praktijk" zijn).

De geïnteresseerde collega willen wij graag attent maken op deze serie. Vraagt u maar eens een beoordelingsexemplaar aan, zodat u zelf kunt uitmaken of de deeltjes passen in het kader van uw lessen. De auteur is werkzaam als geschiedenis-leraar bij het voortgezet onderwijs, daarnaast ook godsdienstleraar, en hulpprediker in de Ned. Herv. Kerk.

N.a.v.: J. Goedhart: Histo-Speciaal. Serie onderwerpen geschiedenis. Voor het centraal examen mavo. Ook te gebruiken bij havo en vwo.

Deel 1: Van Nederlands OostIndië tot Indonesia. Deel 2: De koude oorlog. Deel 3: Het Midden-Oosten. Deel 4: Nederland in de crisisjaren. Deel 5 Rusland onder Stalin. Deel 6: Amerika tussen 1917 en 1941.

Omvang per deel: 35 tot 40 blz. Uitgever: W. J. Thieme te Zutphen. Prijzen ƒ 5,10 per deel, behalve deel vier dat ƒ 4,25 kost.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Geschiedenis-serie voor het schriftelijk eindexamen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken