Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Periode van stilstand voor Rotterdamse RET

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Periode van stilstand voor Rotterdamse RET

Jaarverslag trekt voorlichte conclusie

4 minuten leestijd

ROTTERDAM — De metro-sneltramlijn Stadscentrum Rotterdam-Ommoord zal pas in 1983 in bedrijf kunnen komen. Dat is ongeveer 2 jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Van onze streekredaclie)

Voorwaarde voor het bestuderen van de mogelijkheid om een sneltram vanaf de Capelse brug naar Ommoord aan te leggen was, dat „onafhankelijk van de uitkomst van de gevraagde studie, vóór 1981 een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding met Ommoord kan worden gerealiseerd".

In de nacht van 29 op 30 april 1976 koos de gemeenteraad met 24 stemmen voor en 20 tegen voor de sneltram en zette men de metro op dood spoor. Volgens het jaarverslag van de Rotterdamse Elektrische Tram (RET) is vertraging in de uitvoering ontstaan door de onzekerheden, die geruime tijd hebben geheerst en de lange duur van de besluitvormingsprocessen.

Controle

In 1976 controleerden 72 controlebeamten in totaal 4.465.590 passagiers op het bezit van een geldig jjfaatsbewijs. Van hen werden er 16.486 (ongeveer 0,4 '/(,) aangetroffen zonder geldig bewijs. Tegen 12.073 personen, die het verhoogde tarief niet wensten te betalen, werd proces-verbaal opgemaakt.

In het verslagjaar 1975 werden er meer mensen gecontroleerd, namelijk 5.754,188, waarvan er 14.316 zonder geldig plaatsbewijs werden aangetroffen. Er werd toen tegen 7.666 mensen proces-verbaal opgemaakt.

Een klein gedeelte van het publiek gaat zich ook steeds agressiever gedragen. De buschauffeurs en trambestuurders voelen het gemis van een noodoproep steeds sterker. In overleg met de andere stedelijke vervoerbedrijven wordt naar de best mogelijke oplossing gezocht. Men wil op korte termijn tot installatie van nieuwe mobilofoons overgaan. Overigens betwijfelt de heer J. Reynders, voorlichter van de RET het of het nog dit jaar zal gelukken.

Vernielingen

Evenals voorgaande jaren werden in wachtkamers en abri's talrijke ruiten vernield. Ongunstige ervaringen werden er opgedaan met een in de hal van het metrostation Centraal Station geïnstalleerde intercom, doordat een bepaalde categorie stationbezoekers er misbruik van maken.

In de „algemene beschouwingen" van het verslag komt de steeds grotere invloed van het Rijk aan de orde. Het Rijk stelt namelijk een aantal voorwaarden aan de overname van de exploitatietekorten van de negen gemeentelijke vervoerbedrijven in ons land. Nu kunnen die gemeenten in feite geen voet meer verzetten zonder voorafgaande goedkeuring door het Rijk. Dit geldt op vrijwel alle terreinen. De exploitatiebegroting moet tevoren worden goedgekeurd en daarvan mag men niet meer afwijken. De tarieven worden door de minister verhoogd, alsmede de data waarop hogere tarieven moeten worden ingevoerd.

Stabilisatie

Het lijkt er nu op, zo staat er in het jaarverslag te lezen, dat voor het openbaar vervoer na een tijdperk van uitbreiding en modernisering een periode van stilstand en stabilisatie is aangebroken, In ccn bewegende maatschappij met steeds toenemend autogebruik betekent stabilisatie achteruitgang, met name voor leefmilieu en bevolking van stad en land.

Die stabilisatie kwam in 1976 duidelijk tot uiting in het aantal verbeteringen, dat voor bussen en trams werd aangebracht. Terwijl in voorgaande jaren hele lijsten opgesomd konden worden, kan men over 1976 slechts melden het installeren van een tweetal verkeerslichteninstallaties met trambeïnvloeding en de aanleg van de busbaan Krimpen - Capelle - Rotterdam. Verder kwam de gi-ote verbouwing van de metrostations op het traject Centraal Station-Slinge gereed.

De totale personeelssterkte van de RET bedroeg op 31 december van 1976, 2.825 werknemers, 17 meer dan vorig jaar. Aan het einde van het verslagjaar had het bedrijf 139 buitenlandse werknemers in dienst.

Tenslotte nog enkele algemene gegevens over 1976: • METRO Aantal lijnen 1 Aantal rijtuigen 71 gemiddelde snelheid 33 a 42 km/u • TRAM aantal lijnen 10 aantal rijtuigen 14(1 gemiddelde snelheid 18 km/u • BUS aantal lijnen 31 aantal bussen 314 gcm. snelheid 23,6 km/ur.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Periode van stilstand voor Rotterdamse RET

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken