Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ervaringen open school belangrijk voor het normale onderwijs

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ervaringen open school belangrijk voor het normale onderwijs

Duur proefperiode twee jaar

3 minuten leestijd

UTRECHT — De ervaringen in en met de open school kunnen in de toekomst ook van groot belang zijn voor het normale onderwijs. Theoretisch is de scheiding tussen onderwijs en vorming niet houdbaar, maar ook niet gezien het belang van de ontwikkeling en de ontwikkelingskansen van mensen. Het schoolse leren en de vrijblijvende-individuele vorming vergroten elk afzonderlijk eerder de machteloosheid van mensen dan dat zij haar verkleinen.

Dit heeft minister van Kemenade van Onderwijs en Wetenschappen mede namens staatssecretaris Meijer van Cultuur, recreatie en maatschappelijk werk donderdag gezegd op een landelijke bijeenkomst in Utrecht voor medewerkers van en deelnemers aan flc open school. De vergadering diende om er de nadruk op te leggen dat op 1 september officieel de proefobjecten voor de nieuwe vorm van volwasseneneducatie van start zijn gegaan.

Minister Van Kemenade merkte nog op, dat om weerbaar en mondig te zijn je ontzettend veel en grondig moet welen, maar je moet het ook lussen mensen weten te gebruiken. Daarom moeten onderwijs en vormingswerk juist hier samen de weg vinden, aldus de bewindsman.

Voorrang

Dat de regering bij de open school voorrang geeft aan mensen die in hun ontwikkeling achterstanden hebben opgelopen lijkt volgens hem op gespannen voet te staan met het besluit de plannen voor een open universiteit met verve aan te pakken. De vraag van volwassenen naar aangepaste onderwijsvoorzieningen beperkt zich volgens hem niet tot het lager en voortgezet onderwijs. Daarnaast biedt de open universiteit de mogelijkheid de draad weer op te nemen als men zijn studiekeuze heeft uitgesteld lot een later moment.

Deze tweede weg door het hoger onderwijs zal belangrijke gevolgen hebben voor bestaande instellingen. Dr. Van Kemenade zei te verwachten dat hierdoor de studentenbevolking van samenstelling zal veranderen. Een rol speelt ook, dat de toeloop naar het hoger onderwijs de komende jaren nog steeds zal  toenemen. Om dit financieel op te vangen moeten goedkopere vormen van hoger onderwijs worden ontwikkeld. De open universiteit kan hiertoe een belangrijke aanzet zijn, meende de minister.

Elkaar helpen

Minister Van Kemenade veronderstelde voorts, dat het geen gemakkelijke opgave zal zijn mensen die de .schoolbanken al jaren zijn ontgroeid, ertoe te brengen blijvend bij te tanken. De deelnemers aan de open school-proefobjecten moeten elkaar daarbij helpen als zij eens het zicht mochten verliezen. Van het resultaat van de projecten hangt de definitieve vorm van de open school af Onderzoek naar de ervaringen van de deelnemers en -neemsters vond dr. Van Kemenade heel erg belangrijk.

De begeleiders, teamleden en educatieve medewerkers hield de bewindsman nog voor de deelnemers en neemsters te helpen zich bewust te worden van hun individuele mogelijkheden. Hij waarschuwde, dat de beweegredenen om naar de open school te gaan zullen afnemen als de aantrekkingskracht van het nieuwe er eenmaal af is.

Zelfstandigheid

Voorzitter J. W. Rengelink van de Stichting Proefobjecten Open School (SPOS) had minister Van Kemenade voorgehouden in iets grotere mate zelfstandigheid voor het stichtingsbestuur te wensen evenals meer beslissingsvrijheid, ruimte voor betere arbeidsvoorwaarden en mogelijkheden flexibel te kunnen handelen.

Teamleidster Marga Croon uit Groningen liet weten, dat ook de ministeries van Onderwijs en wetenschappen en van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk nog van elkaar kunnen leren. Ze stelde vast dat de goede organisatievorm nog niet is gevonden en dal er aan de structuren nog heel wat te doen valt.

De voorbereidingen konden nog niet alle worden afgerond. De projecten in veertien plaatsen in ons land tellen op dit moment een paar honderd deelnemers en -neemsters: Dat zullen er volgende maand duizend worden. Eind van het jaar zal het maximum zijn bereikt: 1550 mensen die meedoen in een project van de open school. De proefperiode duurt in het geheel twee jaar.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1977

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Ervaringen open school belangrijk voor het normale onderwijs

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1977

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken