Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Koningin Juliana opent Drechttunnel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Koningin Juliana opent Drechttunnel

Ook bezoek aan 's-Gravendeel

3 minuten leestijd

DORDRECHT/'s-GRAVENDEEL — Hare majesteit de Koningin heeft dinsdag de Drechttunnel onder de Oude Maas officieel in gebruik gesteld. In het Kildorp 's-Gravendeel maakte de koningin een rijtoer, die eindigde bij de nieuwe Kiltunnel.

Omstreeks half elf 's morgens arriveerde de vorstin in gezelschap van haar particulier secretaresse jonkvrouwe C. E. B. Roell en mr. A. Blussé van Oud Alblas, kamerheer in buitengewone dienst, in de Uilehaven te Zwijndrecht. Daar lagen twee^ salonboten, de ,,Pieter Galand" en de „Oranjeplaat".

Van de Walburghal in Zwijndrecht was inmiddels een gezelschap van 500 mensen met veertien autobussen naar de Uilehaven vervoerd om zich met de koningin op deze vaartuigen in te schepen. Het gezelschap voer naar het vroegere 's-Gravendeelse veer bij Wieldrecht om nog eenmaal de oversteek over de Dordtse Kil te maken. Gedurende deze laatste vaart onderhield koningin Juliana zich onder anderen geruime tijd met de kapitein van het schip. Voor de rondrit met de bus waren veel inwoners van 's-Gravendeel op de been. Ondanks het gure weer hadden veel schoolkinderen zinh langs de route opgesteld. Na een wandeling door een gedeelte van de Kiltunnel werd via een laatste busrit over de brug bij de Oude Maas de Drechttunnel bereikt. Op de grens van Dordrecht en Zwijndrecht op 14 meter beneden NAP, verrichtte de koningin de officiële openingshandeling door de tunnelverlichting te ontsteken, De werkelijke opening geschiedde enige tijd later in een zaal van Kunstmin in Dordrecht.

Telefoon

Na een telefoontje van de koningin werden de laatste maatregelen getroffen om de brug af te sluiten en het verkeer via de tunnel onder de Oude Maas door te leiden. De ongeveer 700 genodigden konden dit gebeuren op een TV-scherm volgen. Een historisch gebeuren en een ontwikkeling die volgens minister Westerterp omstreeks 1813 op gang gekomen is. Toen besliste koning Willem I gunstig op het verzoek van Dordrecht de „generale route" van de noordelijke naar de zuidelijke provinciën langs Dordrecht te leiden. In 1930 maakten dagelijks 2000 auto's van de oude Grintweg en de pontveren gebruik. Vandaag ongeveer 60.000. De verbeteringen die toen aangebracht werden, de brug tussen Dordrecht en Zwijndrecht en de Moerdijkbrug, vormen de knelpunten van heden. De openstelling van de Drechttunnel betekent een grote verbetering. De noord-zuid-route is echter nog verre van ideaal te noemen.

De minister doelde daarbij o.m. op de Van Brienenoordbrug en de Moerdijkbrug. De verbetering van de laatste brug zal naar verwachting in 1978 gereedkomen. Aan realisering van de verbreding van de Van Brienenoordbrug zal eerst in 1982 gedacht kunnen worden.

De Drechttunnel is de breedste afgezonken tunnel ter wereld: 49 meter breed en bestaande uit vier kokers met elk twee rijstroken. De verkeersbegeleiding geschiedt met televisiekamara's en computers. De bouw heeft 400 miljoen gulden gekost. Dat is bijna 85 procent van het in 1978 beschikbare geld voor de aanleg en uitbreiding van wegen en oeververbindingen in Nederland. Om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen is 4,5 miljoen uitgegeven. Dat is één miljoen per kilometer. Ten noorden van de tunnel is in Zwijndrecht en Hendrik Ido Ambacht de weg met vier rijstroken verbreed. Ter hoogte van Ridderkerk is het aantal rijstroken nog niet uitgebreid. De brug over de Oude Maas zal voorlopig alleen voor fietsers worden opengesteld. In de toekomst wordt hij geschikt gemaakt voor het lokale wegenstelsel. In de toekomst gaat de brug deel uitmaken van het lokale wegenstelsel. Ook auto's met gevaarlijke stoffen gaan dan via de stadsbrug.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 november 1977

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Koningin Juliana opent Drechttunnel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 november 1977

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken