Bekijk het origineel

Menselijke fout oorzaak treinongeluk Schiedam

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Menselijke fout oorzaak treinongeluk Schiedam

4 minuten leestijd

DEN HAAG/SCHIEDAM - De treinbotsing op 4 mei vorig jaar bij Schiedam, die 24 mensen het leven kostte en een groot aantal verwondde, was te wijten aan een menselijke fout. Dit heeft de spoorwegongevallenraad na uitgebreid onderzoek geconcludeerd.

De bevindingen van de raad zijn aan de minister van Verkeer en Waterstaat aangeboden en worden woensdag 14 december in de staatscourant gepubliceerd.

Op grond van aanbevelingen van de spoorwegongevallenraad heeft minister Westerterp inmiddels al maatregelen bekend gemaakt. Het tempo van installatie van automatische treinbeïnvloeding (ATB) zal verhoogd worden, „voor zover dit gezien de technische capaciteit van de Nederlandse Spoorwegen redelijkerwijs mogelijk

De spoorwegongevallenraad heeft vastgesteld, o.m. na een uitgebreide hoorzitting op 14 oktober, dat de sprintertrein station Schiedam/Rotterdam-West te vroeg heeft verlaten. Het vertreklicht op het perron brandde nog niet en het sein buiten het station stond op rood. De machinist, die het sein had moeten zien, kan zich van het ongeluk en de daaraan voorafgaande periode op die dag niets meer herinneren. De hoofdconducteur, die op het vertreklicht moest letten, vertelde tijdens het onderzoek, dat hij niet meer wist of hij het licht al of niet had zien branden.

Fout
De Raad acht spreke van een fout van de machinist van de sprinter, „vermoedelijk mede beïvloed door een menselijke fout van de hoofdconducteur". De machinist van de tot stilstand gekomen exprestrein had de botsing riiet kunnen voorkomen. „En dit geldt ook voor de treindienstleiders en hun assistenten, die op hun tableau konden zien dat er een ongeluk moest gebeuren".

De Raad heeft de minister voorgesteld het tempo van aanleg van het ATB-systeem te versnellen. Volgens het bestaande plan is het baanvak Rotterdam-Hoek van Holland pas in 1983 aan de beurt en het wisselcomplex in Schiedam in 1981.

Verder stelt de Raad voor te onderzoeken welke voordelen voor de veiligheid installatie van het systeem telerail op het hele spoorwegnet kan hebben. Met dit systeem is rechtstreeks telefonisch contact' mogelijk tussen verkeersleiding en machinist. Ook zou de Raad onderzocht willen zien of het rijdend personeel niet beter ingelicht kan worden over bijzondere situaties,, zoals treinen die in tegenovergestelde richting van hetzelfde spoor gebruik maken. Ook zou moeten overwogen worden dat het vertreklicht op het perron ook de functie van voorsein voor het sein buiten het station krijgt. Dan is niet alleen de hoofdconducteur maar ook de machinist verplicht erop te letten.

De Raad wil bestudeerd zien of het mogelijk is dat de treindienstleider door een signaal wordt gewaarschuwd als een trein een wissel openrijdt, zoals de sprinter op 4 mei heeft gedaan.

Het sprintermaterieel voldoet volgens de Spoorwegongevallenraad wel aan de veiligheidseisen. Er zouden enkele kleine verbeteringen kunnen worden uitgevoerd, hoofdzakelijk in de vorm van het versterken van de constructies bij de balkons. Tenslotte rekent de Raad erop dat de Spoorwegen maatregelen zullen nemen om voortaan bij een ernstig ongeval dadelijk de bovenleiding uit te schakelen. De Raad had kritiek op het niet onmiddellijk uitschakelen van de bovenleiding na het ongeval te Schiedam.

De minister heeft laten weten dat de NS deze kritiek ter harte heeft genomen. Een „onafhankelijke instantie" zal overigens bezien samen met NS of de veiligheid met het beter inlichten van het rijdend personeel is gediend.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 december 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Menselijke fout oorzaak treinongeluk Schiedam

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 december 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken