Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gemeenten die goed samen kunnen gaan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Gemeenten die goed samen kunnen gaan

Streefkerk en Nieuw-Lekkerland

7 minuten leestijd

STREEFKERK/NIEUW-Lekkerland — In de toekomst een samenvoeging van de gemeenten Streefkerk en Nieuw-Lekkerland. Dat stellen Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland voor bij de komende herindeling van de Alblasserwaard/Vijfheerenlanden. Een verrassing voor beide gemeenten? „Nee", zegt wethouder A. de Ruiter (PvdA) van Streefkerk, maar ,,nee" zegt ook wethouder A. de Vries (SGP) van Nieuw-Lekkerland. Beide gemeenten wilden niets liever dan ieen samenvoeging en het voorstel van GS klinkt hen dan ook aangenaam in de oren. <br />

Wethouder De Vries vertelt dat Nieuw-Lekkerland er alles aan gedaan heeft om te komen tot een samenvoeging met Streefkerk. In een eerder Stadium hadden GS van Zuid-Holland gedacht de gemeente in te delen bij Alblasserdam. „Wij voelden ons daar niet thuis en wilden vechten voor het voorbestaan; zo zagen wij dat althans, van de gemeente Nieuw-Lekkerland", aldus de wethouder.

Molens
GS overwogen een opgaan van Nieuw-Lekkerland in Alblasserdam omdat zij van mening waren dat het molencomplex van kinderdijk, onder één bestuurlijke noemer moest worden gebracht. Ook waren GS van meéing dat er al jaren een band bestond tussen Alblasserdam en Nieuw-Lekkërland op sociaal-economisch gebied. Tenslotte kwamen GS tot de conclusie dat hun argumenten niet zo sterk waren, althans zo schreven zij het in de nota ,,voorlopig standpunt". Even werd nog overwogen om alleen Kinderdijk onder te brengen bij Alblasserdam. Uit een NIPO-onderzoek bleek echter dat de bewoners van Kinderdijk in meerderheid bij Nieuw-Lekkerland wilden blijven.
Nieuw-Lekkerland wilde echter niet in een groter verband opgenomen worden", zo vertelt wethouder De Vries. Ook signaleerde hij grote verschillen tussen de bevolking van Nieuw-Lekkerland en die van Alblasserdam, met name ten aanzien van het kerkelijk leven. Toch speelde er ook andere factoren een rol. Bij een samenvoeging met Streefkerk zou Nieuw-Lekkerland een centrumfunctie kunnen vervullen. Iets waar totaal geen kijk op zou zijn bij een samenvoeging met Alblasserdam. Ook ten aanzien van de woningbouw blijken er wel enkele voordelen. Samen met Streefkerk zou de gemeente een grotere woningbouw mogen plegen dan samen met Alblasserdam. In dat laatste geval zou er ten hoogste gebouwd kunnen worden voor de aanwas van de eigen bevolking
Ook Streefkerk ziet een samenvoeging wel zitten. Wethouder De Ruiter is van mening dat van alle alternatieven voor de gemeente een samenvoeging met Nieuw-Lekkerkerk de beste oplossing is. Alleen heeft hij nog z'n twijfels over een gedeelte van Oost-Streefkerk. Volgens hem zouden de mensen die daar wonen, liever bij Groot-Ammers behoren. De gemeentegrens van Streefkerk loopt tot in het hartje van Groot-Ammers! ,,Een onnatuurlijke zaak", vindt wethouder De Ruiter". Het gedeelte Bergstoep, zoals de oostkant van Streefkerk heet, zou een enquête moeten krijgen waarin men zijn mening kan kenbaar maken: óf bij Groot-Ammers óf bij Streefkerk", aldus de wethouder. Persoonlijk had hij al veel reacties gehad over een overgang naar Groot-Ammers. Een onderzoek zou volgens hem de beste oplossing zijn.
Ook bij Streefkerk komt er eigenbelang om de hoek kijken als het om een samenvoeging gaat met Nieuw-Lekkerland. Wethouder De Ruiter noemt bijvoorbeeld het feit dat men van mening is dat het voorzieningspeil in Nieuw-Lekkerland hoger zal worden als dat in Groot-Ammers. Volgens de wethouder zijn ook nu al, voor de grotere zaken, de mensen aangewezen op Nieuw-Lekkerland en niet op Groot-Ammers. „Op allerlei gebied bestaan er al banden tussen Streefkerk en Nieuw-Lekkerland", aldus wethouder De Ruiter. Op kerkelijk terrein maar ook op sportgebied.
Wat betreft het feit dat de bevolking niets zal merken van een samenvoeging verklaart de heer De Ruiter: ,,Ik hoop dat de bevolking er niets van merkt". Wethouder De Vries is van mening dat het voor de bevolking concreet niets zal veranderen.

Bestuurskracht
Volgens GS van Zuid-Jolland zouden teveel gemeenten in de Alblasserwaard te weinig bestuurskracht hebben om nog behoorlijk te functioneren. Wethouder De Ruiter: ,,Ik geloof daar helemaal niet in. Soms kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat GS vinden dat er teveel gemeenten zijn in Alblasserwaard die teveel bestuurskracht ontwikkelen. Waarom zou bijvoorbeeld een gemeente als Streefkerk geen bestaansrecht hebben? Pas bij een ontevredenheid van de bevolking zou er eens naar gekeken kunnen worden".
Ook de bestuurskracht van NieuwLekkerland is volgens wethouder De Vries, groot en goed genoeg. ,,We hebben nu bijna 8.000 inwoners. Met streefkerk erbij blijven we toch nog onder 10.000 inwoners. Pas bij 10.00 inwoners kunnen er binnen het gemeentelijk apparaat een aantal uitbreidingen gedaan worden. Concreet betekent dat, dat een samengaan met Streefkerk echt niet meer bestuurskracht oplevert".

Politiek
Zal er door de samenvoeging ook politiekwel wat veranderen? Wethouder De Ruiter van Streefkerk meent dat de verhoudingen tussen „rechts" en ,,links" gelijk zullen worden in de nieuw te vormen raad. „Bestuurlijk moeten er in de raad meer mogelijkheden komen. Toch mag dat niet verhinderen respect voor eikaars standpunt te hebben. Iedere politieke partij wil een flink aantal zetels in de nieuwe raad. Wie dat ontkent is een leugenaar! De gemeenteraadsverkiezingen hangen af van bepaalde personen. Het zal erg belangrijk zijn wanneer op de verkiezingslijsten een goede verdeling zal zijn tussen mensen van beide plaatsen", aldus De Ruiter.
De wethouder van Nieuw-Lekkerland is wat voorzichtiger. Ook hij vindt dat elke plaats in de verkiezingslijsten wel aan zijn trekken moet komen.Verder weet hij gewoon niet wat de komende verkiezingen zullen brengen.

Burgemeester
Wat betreft een burgemeester voor de nieuw te vormen gemeente denkt wethouder De Vries aan een bestaande burgemeester. „Misschien wel de burgemeester van Nieuw-Lekkerland". Volgens hem zou deze burgemeester (PvdA) goed aansluiten op de structuur van de bevolking. ,,Een ingeburgerd burgemeester zal zeker voorrang gegeven worden", zo meent wethouder De Vries van Nieuw-Lekkerland.
Zijn collega van Streefkerk ziet het liefst een ,,progressief' burgemeester, dus een PvdA-burgemeester? ,,Dat hoeft per se niet, die ideeën kunnen ook gevonden worden bij een CDA of zelfs SGP-burgemeester. Burgemeester Hardonk was man met goeie, vooruitstrevende initiatieven! Het is jammer dat hij weg is. Waarmee ik wil zeggen dat progressieve ideeën ook leven in burgemeesters van andere dan PvdA-signatuur", aldus wethouder De Ruiter van Streefkerk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 1978

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Gemeenten die goed samen kunnen gaan

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 1978

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken