Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"t^"^ MeesterliUk

2 minuten leestijd

Het derde deel, „La Crucifixion", is een langzaam en sober thema, begint in de donkere sonoriteit van gedempte tongwerken; een hortend ritme onderschraagt de melodie. In een meesterlijke compositorische opbouw groeit de muziek tot een bijna onuitstaanbare climax. Deze wordt plots afgebroken door geweldige en abrupte dissonante akkoorden, gevolgd door onheilspellende rusten. Het Gregoriaanse „Stabat Mater dolorosa" is een' rouwende meditatie, verklankt door een zeer sobere registratie. De melodie, gezongen door een zacht soloregister wordt onderstreept door de snik der wenende vrouwen, op de diepe accenten van het pedaal.

Het laatste deel „La Resurrection", is geheel gebouwd op het Gregoriaanse hymne „Adorote". Het wordt eerst zacht gefluisterd, alsof de muziek uit de donkere nacht opwelt. Met een .bewonderenswaardige en strikt logische compositietechniek van een jgrootmeester, groeit de muziek via allerhande canonische, verlengde en verbrede imitaties, tot een glorieuze Toccata, met de schittering van het volle orgel.

Het extatisch slot schijnt slecht een willekeurige opvolging van akkoordenreeksen, hoewel het thema erin hoorbaar blijft. Na de grote bewogenheid leg^ de eindkadens zich positief neer op een stralend Re majeur. De expressionistische en symbolische stijl van deze oompositie was bij het verschijnen ervan een veropenbaring in de orgelliteratuur. Het werk stelt hoge eisen qua techniek en interpretatie.

Schrijven over de werken van Dupré is leuk, luisteren naar zijn composities fijn, en om dit laatste te onderzoeken is het niet ondienstig de in dit artikel besproken „Symphonie Passion" te komen beluisteren in de Haagse Houtrustkerk door tooninmstenaar Henk Klop.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Saturday 4 February 1978

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van Saturday 4 February 1978

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken