Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Henk Klop speelt symfonie van Dupré

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Henk Klop speelt symfonie van Dupré

Houtrustkerk in Den Haag

7 minuten leestijd

Geen kunst heeft zo bemiddeling^ nodig als de muziek. Door de technische uitvoering: heeft de kunstschilder Invloed op de Indruk die zQn werk op de beschouwer zal maken. Ook de dichter of schryver kan door zi^n styi en woordkeus de Indruk die z^n werk op de lezer heeft, mede bepalen. De muziek daarentegen gaat pas leven op het moment dat zJU klinkt. De muziek heeft al klinkend een kortstondig leven. '92 „Vader zal wel vragen of je :; naar de kerk gaat. Uit je praten heb !'ik begrepen, dat je dat al lang nalaat. Dat is niet goed, Kees". Die X grote Kees kreeg een brok in zijn Skeel. „De had al veel eerder weer ' moeten gaan. Lies" zei hij. „Ik ben :zo'n eigenwijze kerel, dat ik mezelf ' steeds in de weg sta. Morgen ga ik . naar de kerk, dat is het beste. Dan :;^kan ik naar waarheid aan je vader "; zeggen, dat ik verschenen zondag £weer begonnen ben om op te gaan 'onder het Woord". Liesje lachte gelukkig. Kees Schipper bracht zijn "-meisje terug naar het dorp en nam hartelijk afscheid van zijn geliefde. ..Hij zwaaide nog eens met zijn -zweep en begon de terugweg naar Beyerland. De vos verlangde naar :huis en liep dat het een lieve lust 'was. Nog voor de torenklok half elf sloeg, had Kees de vos op stal gezet en was de tilbury weer in de wagenschuur. Vader Janus was ook «juist thuisgekomen, toen Kees bin-nen stapte.

„Mooi op tijd thuis" zei Janus te;;!vreden. „Geen moeilijkheden gehad met je gerij onderweg?" „Gelukkig 'niet en alles is heel goed gelopen" was het antwoord. „Is alles goed gelopen?" vroeg Nel nieuwsgierig. Kees keek zijn zuster lachend aan. » „Wat zou je denken van een 'Schoonzuster met zwart haar en bruine ogen?" vroeg hij. „Mensennogaantoe" zei moeder Klaartje terwijl ze haar schort afdeed, „ben 'je op een meisje uit geweest Kees?" „Ja moeder" zei Kees, „ik had haar al een poosje op het oog maar vanavond is de kogel door de kerk ge

Onmiddellijk na de uitvoering is ze weer een verzameling stippen op papier, die de luisteraar niets zeggen. De componist heeft de vertolker nodig om zijn werk te herscheppen. Voor de vertolker is echter weer publiek noodzakelijk om zijn interpretatie te beluisteren. De driehoek: componist — vertolker — luisteraar is dus voor de normale concertpraktijk onontbeerlijk. Maar ook als deze driehoek ideaal aanwezig is, moet na het verklinken van de levende muziek deze combinatie steeds opnieuw gevormd worden. In tie Haagse HoutT-ustkerk zal de tfiymphonie Passion" van de weT^ldberoemde componist Marcel Dupré ten gehore gebracht worden. gaan". „Hoe heet ze en hoe oud is ze?" wilde Nel weten. „Ze is twintig jaar en heet Liesje Kramer en ze komt van de Korendijk. Ze is de oudste dochter van een boerenknecht en ze heeft nog twee zusjes en nog drie broertjes" bracht Kees verslag uit. Vader Janus wilde juist zijn sokken uit trekken. „Kramer" zei hij. „Is ze in de permantasie van de Kramers van de Oostdijk?"

„Dat is een oom van haar" antwoordde Kees. „Dan is het goed volk" meende Janus tevreden. „Ze is de kleindochter van vrouw Klein en daar is Sander Baars nogal groot mee" zei Kees. „Daar heb ik haar ook leren kennen want bij de oude vrouw Klein at ik altijd mijn brood, als ik voor Sander op pad was". Vader Janus knikte bedachtzaam. „Ik heb Sander wel «ens over vrouw Klein gehoord" zei hij. „Dat moet een veranderde vrouw zijn. Ze komt dus uit een goed nest. Je

Als geen ander zal Henk Klop het bovenstaande moeten beamen. Klop is namelijk niet alleen concertorganist, maar ook componist en kims;tschilder. Een drievoudige carrière dusl Laten we echter stilstaan bij het feit dat deze meervoudig en hoog onderscheiden musicus op vrijdag 10 februari 1978 om 20.15 uur in de driedelige serie „symfonische orgelmuziek" in de Houtrustkerk aan de Beeklaan 636 te Den Haag/Soheveningen als interpreteet te beluisteren zal zijn in composities van Marco Enrico Bossi (Entree pontificale en Ave Maria), liéon Boêllmaim (Offertoire), Theodore Dubois (Toccata) en Marcel Dupré (Lamento en de vierdelige Symphonie Passion).

Sjnnphoiiie Passion

Van laatstgenoemde wereldvermaarde componist willen we in dit artikel in het kort zijn „Symphonie Passion" bespreken. De Symphonie Passion werd eerst geconcipieerd als improvisatie bij een recital in 1931 op het grote zes-klaviers Wanamakerorgel (461 sprekende moet haar maar eens gauw hier thuis brengen. Kees".

Dat was ook de mening van Moeder Klaartje en Nel. „Over veertien dagen bij leven en welwezen" zei Kees. „Volgende week moet ik weer de tilbury en het paard van Klaas vragen, want dan moet ik bij de Kramers thuis zijn, dat zullen jullie begrijpen". Dat begrepen ze best. „Nu ga ik rap naar bed want morgenochtend moet ik er weer op tijd uit" zei Kees. „Morgen is het zondag" zei Nel, „dus zoveel haast hoef je niet te maken". „Ik ga morgenochtend mee naar de kerk, dus ik moet op tijd opstaan" antwoordde Kees. „Welterusten vader en moeder. Slaap lekker Nel, en droom maar niet van Liesje Kramer". Kees verdween naar de zolder. „Wel heb ik van mijn leven" zei Klaartje verbaasd. „Morgenochtend gaat ie naar de kerk zegt ie. Heb je dat gehoord Janus?" „Ik ben niet

De concertorganist Henk Klop, die tegelijk componist en kunstschilder is, zal vrydag 10 februari een aantal composities spelen van verschillende componisten. stemmen) te Philadelphia (USA). Het werk werd nadien definitief gecomponeerd in de zomer van 1984 en de eerste uitvoering had plaats te Londen, bij de inhuldiging van het orgel in de Westminster Cathedral. Na meer dan een halve eeuw heeft dit werk niets van zijn belangrijke en gedurfde toonspraak -verloren. De Symphonie Passion bestaat uit vier delen; in ieder deel gebruikt Dupré een Gregoriaanse melodie als tweede thema.

Het eerste thema, genaamd „Le Monde dans l'Attente du Sauveur", groeit uit wanordelijke opvolgingen van maatgroepen en ritmen die korte melodieën vormen. De harde dissonanten stapelen zich op in een vertwijfeling. Het is de evocatie van onrust en spanning waarin het Joodse volk leefde in verwachting van de komst van de Messias. Op deze inleiding volgt het rustige Gregoriaanse „Jesu Redemptor omnium".

Het ongeduld en de angst keert terug tot aan het einde het hoopdoof' zei Janus, „ik heb wel last van de reumatiek maar mijn oren zijn nog puik". Moeder Klaartje hervatte haar werk om naar bed te gaan. „Ik ben blij" zei ze. ,4>ie jongen is helemaal veranderd en hij gaat naar de kerk. Zou hij het echt doen Janus?" „Luister nou eens Klaartje, wat Kees zegt doet hij ook. Het komt terecht met die zoon van ons. Wij moeten vanavond in het bijzonder voor die jongen bidden en dat doen we ook". Sander Baars was die woensdagavond thuis toen Kees Schipper kwam en hem verzocht of hij Sander eens alleen mocht spreken. Natuurlijk dat kon, want Kees was een goede huisvriend.

Sander ging Kees voor naar het kleine kamertje dat Marie altijd gekscherend het kantoor van vader noemde. Sander had die zondagmorgen Kees wel in de kerk opgemerkt en hij was heel blij geweest toen hij tijdens de dienst ook merkte dat Kees' geboeid naar de preek van dominee Havenga luisterde. Eigenlijk dacht hij dat Kees hem wilde spreken over geestelijke zaken. Dat was maar ten dele waar want toen ze allebei aan de tafel zaten opende Kees het gesprek. Hij vroeg ronduit of Sander iets afwist van zijn pogingen om verkering met Marie té zoeken. Sander knikte toestemmend met zijn hoofd. Hij vond het nog niet de tijd om Kees te vertellen dat hij dat wist van vader Janus, want hij wist niet waar Kees heen wilde. Kees maakte van zijn hart geen moordkuil en vertelde Sander alles.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Saturday 4 February 1978

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Henk Klop speelt symfonie van Dupré

Bekijk de hele uitgave van Saturday 4 February 1978

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken