Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vliegveld Welschap blijft gehandhaafd

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vliegveld Welschap blijft gehandhaafd

Geen overplaatsing NFS esquadron

2 minuten leestijd

DEN HAAG — Het resultaat van de openbare commissie' vergadering van de Tweede kamer over het vliegveld Welschap bij Eindhoven was vier moties, resp. van PvdA-PPR, van CDA-VVD, van SGP en de vierde van D'66. Mocht de aanwijzing tot mede-vliegveld voor burgerluchtverkeer doorgaan, dan vraagt de SGP'er Van Rossum in een motie drastische beperking van het vliegverkeer op zaterdag en zondag.

Aanvankelijk zag het er naar uit, dat het op Welschap gestationeerde NF-5 esquadron eventueel naar WestDuitsland of elders in Nederland zou kunnen worden overgeplaatst en dat de operationele status van het militaire vliegveld in 1980 zou kunnen woren beëindigd, In september 1977 deelde de toenmalige minister van Defensie, Stemerdink, mee dat wanneer niet op korte termijn de baanverdraaiing zou worden uitgevoerd, renovatie van de huidige baan onvermijdelijk zou zijn. Dit omdat overplaatsing van het esquadron nog niet zeker was. Tegen aanwijzing van Welschap mede als luchtvaartterrein voor burgerluchtverkeer verrees inmiddels veel verzet. Staatssecretaris Van Eekelen Zdefensie) verklaarde gisteren dat Stemerdink de zaak duidelijk voor zich uitgeschoven had. Op 16 februari had hij definitief bericht ontvangen, dat overplaatsing van de militaire basis niet mogelijk wasn waardoor men nu voor het besluit staat om de baan te draaien, waardoor ,,maar" 150 huizen last hebben van geluidsoverlast. Bij aanleg van een nieuwe baan op dezelfde plaats zouden 7000 woningen, verpleegtehuizen en bejaardencentra binnen de geluidszone van de baan liggen. De staatssecretaris was het met Van Rossum eens, dat een nieuwe baan op de Oirschotse Heide kapitaalvernietiging zou betekenen.

Regionaal

Nu Welschap militair vliegveld blijft, kan het in de toekomst slechts bedoeld zijn als regionaal vliegveld voor de burgerluchtvaart, zo meende staatssecretaris mevr ,Smit-Kroes (Verkeer en Waterstaat). Een meederheid in de Kamer wenst dit stringent te beperken, dus geen nachtvluchten en geen vliegerij in de weekeinden. Vandaar ook de motie Van Rossum, die principieel gericht is. In de „linkse" moties wordt gevraagd Welschap niet als zodanig aan te wijzen alvorens de structuurschema's burgerluchtvaart en militaire terreinen de procedure van planologische kernbeslissing hebben doorlopen, In de CDA-VVDmotie wordt verzocht geheel af te zien van de aanwijzing tot burgerluchtvaartterrfin.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 februari 1978

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Vliegveld Welschap blijft gehandhaafd

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 februari 1978

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken