Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De bromfiets in cijfers „Fietsen zonder trappen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De bromfiets in cijfers „Fietsen zonder trappen" veroverde in Nederland een grote plaats

3 minuten leestijd

Het g'emak dient de mens. Een g:ezeg-de dat in de praktik erg vaak tot uitdrukking- komt. Wat het vervoer betreft, heeft men verschillende uitvinding-en gedaan, waardoor men met minder moeite en vaak sneller de plaats van bestemming kon bereiken. Eén van die uitvindingen is het „fietsen zonder trappen".

De bromfiets werd kort na de Tweede Wereldoorlog in 1948 erg populair, toen het eerste „rijwiel met hulpmotor", de Solex, in Nederland werd geïntroduceerd. Dat was het begin van een ontwikkeling die erg stormachtig stormachtig zou verlopen. Reeds twee jaar na het verschijnen van de eerste bromfiets op Nederlandse wegen telde het Centraal Bureau voor de Statistiek 66.000 bromfietsen. Vijf jaar daarna reden er reeds 603.000 bromfietsen in ons land rond. In 1960 toen het aantal brommers in Nederland reeds de één milToen in 1948 t'fi Nederland het ,Jïetsen zonder trappen" geïntroduceerd werd, was dat meteen al heel erg in trek. De modellen die toen veel voorkwamen, treft men nu practisch niet meer aan. joen was gepasseerd, werden er voor het eerst in één jaar tijd meer dan 200.000 brommers verkocht. Maar na de snelle groei in de jaren zestig deed zich op de bromfietsmarkt een stilstand voor, gevolgd door een teruggang, die vooral tot uiting kwam in de jaren 1975 en 1976. In één jaar tijd, in 1975, werd de bromfietsverkoop gehalveerd.

Hiervoor zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. De belangrijkste is wel, dat veel Nederlanders van een tweewieler overgingen op een vierwieler; door de toenemende welvaart was dit voor velen geen probleem meer. De plotselinge terugval van de verkoop hing ook sterk samen met de invoering van de valhelm-draagplioht. Dit bracht een aantal mensen ertoe de bromfiets van de hand te doen, waardoor het aantal nieuwkopen terugliep. Het is overigens merkwaardig dat in een tijd, waarin het in Nederland niet zo goed gaat met de bromfiets, ditzelfde vervoermiddel in de Verenigde Staten bijzonder aanslaat.

In behoefte voorzien

Toch blijkt ook in Nederland de bromfiets in een behoefte te voorzien. In dertig jaar hebben er maar liefst 5.000.000 nieuwe brommers een weg naar de gebruiker gevonden. En dat ze werkelijk gebruikt werden, bewijst het aantal reiskilometers wel, dat per brommer was afgelegd. De bromfiets was in 1976 goed voor 3,1 miljard reisldlometers. Dit krijgt meer reliëf als men weet dat de bromfiets in 1976 een vervoersprestatie leverde, die op het niveau lag van ongeveer 38% van het door de Nederlandse Spoorwegen gerealiseerde reizigersvervoer.

Uit onderzoekingen is gebleken dat 41% van de met de brommer afgelegde kilometers betrekking had op woon/werk- en woon/schoolverkeer. Door de 16- tot en met 19-jarige bromfietsers werd zelfs 69% van de kilometers besteed aan het overbruggen van de afstand tussen de woning en de school en/of het werk.

Een opmerkelijke uitkomst van het onderzoek was, dat van de brommende dames (45% van alle bromfietsbezitters zijn vrouwen) ruim één derde een tweedehands aangeschafte brommer bereed, terwijl het bij de heren in iets meer dan de helft (51%) van de gevallen een tweedehands aanschaf betrof. Overigens kan gesproken worden van een betrekkelijk grote „brommertrouw"; 40% van de geënquêteerden bleek in 1970 of eerder zijn eerste bromfiets te hebben gekocht of gekregen.

Op de Tweewieler-RAI zal ook de tweewieler „bromfiets" vertegenwoordigd zijn. Onder andere Sparta zal daar een aantal nieuwigheidjes ten toon stellen. Voor de geïnteresseerden is een reis naar het RAI-gebouw in Amsterdam zeker de moeite waard.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 februari 1978

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

De bromfiets in cijfers „Fietsen zonder trappen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 februari 1978

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken