Bekijk het origineel

Kruisingen spoorwegen dienen beter beveUigd

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Kruisingen spoorwegen dienen beter beveUigd

Treinongeluk in Zeeland wijst uit:

3 minuten leestijd

DEN HAAG — Minister Tuijnman (Verkeer en Waterstaat) wil de Nederlandse Spoorwegen laten onderzoeken welke bijzondere gevaarpunten, zoals aansluitingen en kruisingen van spoorwegen of beweegbare bruggen, beter kunnen worden beveiligd door plaatsing van extra waarschuwingsborden.

^^i-i^mm^mmma^Ê^mimmtmmmÊmÊ^m^m Ook wil hij wetenschappelijk laten Dagelijks de krant in debus nagaan hoe de oriëntatie van machinisten bij zeer slecht zicht kan worden verbeterd. De minister heeft hiertoe besloten naar aanleiding van aanbevelingen die de Spoorwegongevallenraad heeft gedaan in zijn rapport over de treinbotsing bij 's Heer Arendskerke op 27 oktober 1976. Minister Tuijnman heeft geen gevolg gegeven aan de aanbeveling van de raad om de blokindeling van de spoorlijnen zo te wijzigen dat aftakkingen komen te liggen zo ver mogelijk achter het sein waarmee het blok begint. De hiervoor nodige aanpassing van het seinstelsel zou vertraging veroorzaken in de installatie van de automatische treinbeïnvloeding, (ATB); terwijl bespoediging van deze installatie juist de meest afdoende maatregel is ter voorkoming van ongelukken als bij 's Heer Arendskerke.

Mist

Bij het ongeval op 27 oktober 1976, dat 's ochtends even na zeven uur plaats had in dichte mist, botste de stoptrein Roosendaal-Vlissingen met grote snelheid achterop een goederentrein die bij 's Heer Arendskerke van hetzelfde spoor overging op het goederenspoor naar het Sloegebied. Hierbij kwamen vijf reizigers, de machinist van de stoptrein en een in zijn cabine meerijdende storingsmonteur om het leven.

De Spoorwegongevallenraad heeft het ongeval uitgebreid onderzocht. Het onderzoek omvatte onder meer een openbare zitting op 17 maart 1977 te Goes, waarin een groot aantal getuigen en deskundigen is gehoord.

Uit alle gegevens en verklaringen heeft de Spoorwegongevallenraad afgeleid dat de seinen bij 's Heer Arendskerke goed hebben gewerkt. Het laatste sein voor de wissel waarover de goederentrein het hoofdpoor verliet, stond op rood, het sein daarvóór op geel. De machinist van de stoptrein moet het gele sein hebben gemist en is daarna verrast door het rode licht van het daaropvolgende sein. Hij heeft toen nog, zoals blijkt uit verklaringen van reizigers, plotseling geremd, maar een botsing was niet meer te vermijden.

Extra sein

Tijdens het openbaar onderzoek van de Spoorwegongevallenraad is uitvoerig ingegaan op de vraag hoe een seinlicht dat in de mist - zij het gedurende enkele seconden - goed zichtbaar is, niet opgemerkt kan zijn. Ook heeft de raad zich afgevraagd welke maatregelen kunnen worden genomen waardoor dit soort ongelukken kan worden voorkomen. Zo wordt in het rapport van de raad opgemerkt dat het ongeval bij 's Heer Arendskerke beslist niet gebeurd zou zijn bij aanwezigheid van automatische treinbeïnvloeding.. De raad herhaalt dan ook zijn in het verslag over het ongeval bij Schiedam gedane aanbeveling dat de installatie van ATB zoveel mogelijk moet worden bespoedigd. Volgens de huidige planning zal het baanvak Goes-Middelburg in 1984 of 1985 van ATB worden voorzien.

De raad vindt dat de aftakking bij 's Heer Arendskerke gevaarlijk genoeg is om extra te worden beveiligd met het zogenaamde sein 251a. Dit is een aantal langs de lijn staande borden met zwarte strepen die de aandacht vestigen op de daaropvolgende licht

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 mei 1978

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Kruisingen spoorwegen dienen beter beveUigd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 mei 1978

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken