Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aantal verkeersdoden stijgt onrustbarend

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Aantal verkeersdoden stijgt onrustbarend

Veilig Verkeer gaat vooral alcohol te lijf

3 minuten leestijd

1*1 HILVERSUM — Het afgelopen jaar gaf wederom ^ een onrustbarende stijging te zien van het aantal verkeersongevallen en slachtoffers daarvan, met name in verband met het gebruik van alcohol. Maar ook waar geen sprake is van alcoholgebruik, blijkt dat de groep van automobilisten, zowel bestuurders als passagiers, een grote mate van ongevalsvatbaarheid vertoont. Dit deelt Veilig Verkeer Nederland mee in haar jaarverj^ slag over 1977.

(Van onze binnenlandredactie}

Van 1973 tot en met 1975 was er een hoopvolle neergaande lijn te zien in het aantal verkeersslachtoffers. Het aantal doden daalde toen van 3.264 naar 2.321 en het aantal gewonden van ruim 70 naar bijna Deze gunstige tendens werd m 1976 echter beëindigd, toen het a&ntal doden steeg naar 2.432 en het aantal gewonden naar 62.304. Te vrezen valt, dat ook 1977 een nog ongunstiger resultaat te zien zal geven.

Behalve het alcoholmisbruik levert volgens het ministerie van Volksgezondheid ook het slecht of niet dragen van autogordels een belangrijke bijdrage aan het hoge aantal verkeersdoden. De conclusie die Veilig Verkeer Nederland hieruit trekt, ligt voor de hand: Er zullen grote, indringende herhalingscampagnes op touw gezet moeten worden, ter stimulering van autogordelgebruik en terugdringing van alcoholgebruik. Dit alles brengt uiteraard enorme kosten met zich mee

Bezuinigingen

De overheidssubsidie zal echter aanmerkelijk ingekrompen worden, want net als iedereen, ontkomt ook VVN niet aan de op handen zijnde bezuinigingsmaatregelen. Het overgrote deel van deze subsidie is nodig om de kosten te dekken van de bijna honderd werknemers die verbonden zijn aan het Centraal Bureau. Een verkrapping van de geldmiddelen houdt verder in dat er minder geld beschikbaar komt voor allerlei ondersteuningsmateriaal, zoals voorlichtingsacties, drukwerken e.d. Onnodig te zeggen dat een nog effectievere besteding van het geld nu noodzaak wordt.

Uit het grote aantal campagnes dat gevoerd is blijkt wel dat Veilig Verkeer Nederland het afgelopen jaar bepaald niet stil gezeten heeft. In de eerste drie maanden van 1977 werd onder het motto ,,Hoe hard rijdt u nu?" een voorlichtingscampagne gevoerd waarin de weggebruikers attent gemaakt werden op de gevaarlijke risico's van het te snel naderen van kruispunten. Tijdens de actie werd de automobilisten er tevens op gewezen dat ook buiten de bebouwde kom een te hoge snelheid fataal kan zijn.

Eind april werd een grootscheepse voorlichtingscampagne ingezet „Mens erger je niet". Het doel was een beter samenspel te kijgen tussen vrachtwagenbestuurders aan de ene kant en automobilisten en (brom)fietsers aan de andere kant. Bijna 300.000 folders, affiches, stickers en posters werden voor deze actie ingezet.

Verlichting

,,Laat ze toch vóórgaan" heette de actie die in augustus en september gevoerd werd en waar de veiligheid voc het fietsende kind voorop stond. Onder het motto „Goed licht? Allicht!" werd in de donkere maanden oktober en november de aandacht gevraagd voor een goede auto- en (brom)fietsverlichting. In het bijzonder werd gewezen op het verplichte gebruik van dimlicht binnen de bebouwde kom. . Aan het eind van het jaar werd traditiegetrouw de campagne ,,Wie rijdt er vanavond" gevoerd, waar het probleem alcohol-verkeer aan de orde kwam. Sinds 1964 werd dit gedaan onder het motto ,,Glaasje op? Laat je rijden", maar hier stapte men vanaf omdat steeds werd, dat bij gebrek aan openbaar vervoer en taxi's een dergelijk advies in de praktijk niet haalbaar is.

In 1977 werden een kleine driehonderd voorlichtingsbijeenkomsten verzorgd, waar door middel van discussiefilms e.d. het publiek werd gestimuleerd tot meedenken en meepraten over het verkeer Ook het afgelopen jaar leverde het alcoholmisbruik een belangrijke bijdrage aan het grote aantal verkeersongelukken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 juni 1978

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Aantal verkeersdoden stijgt onrustbarend

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 juni 1978

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken