Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Prinses Margriet opent tunnel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Prinses Margriet opent tunnel

Autoweg wordt snelweg

2 minuten leestijd

Prinses Margriet heeft gisteren de naar haar genoemde verkeerstunnel in het wegvak Sneck-Uitwellingerga van Rijksweg 43 (A7) geopend. Met de openstelling van deze tunnel onder het Prinses Margrietkanaal werd tevens het drie kilometer lange wegvak vrijgegeven voor het verkeer.

Deze schakel ontbrak tot nu toe in de tot autosnelweg omgebouwde rijksweg. Thans is de ombouw van de kop van de Afsluitdijk tot aan Beesterzwaag voltooid: over een lengte van 57 kilometer is de voormalige autoweg nu een volwaardige autosnelweg geworden. Alleen de vier kilometer lange omleiding rond Sneek met gelijkvloerse kruisingen geldt nog als een autoweg, zij het dat ook hier de weg dubbelbaans is.

1982

Het gedeelte van Beesterzwaag tot aan de provinciale grens met Groningen zal nog dit jaar worden aanbesteed. In 1982 moet als alles volgens plan verloopt, ook dit wegvak van rijksweg 43 tot autosnelweg zijn omgebouwd. In het elf kilometer lange wegvak is reeds enkele jaren geleden een verdubbeling tot stand gebracht bij Ureterperverlaat, waar een provinciale weg aansluit op de rijksweg. Op die manier werd een beruchte flessehals in de doorgaande rijksverbinding alvast opgeheven.

Als de ombouw tot autosnelweg van rijksweg 43 is voltooid van de Afsluitdijk tot aan de grens met Groningen, heeft dit werk naar raming 341 miljoen gulden gekost. Dat is gemiddeld 4,7 miljoen per kilometer.

De verkeerstunnel onder het Prinses M^argrietkanaal die is geopend, heeft met 41 miljoen gulden flink bijgedragen aan het totaalbedrag. Het is de eerste verkeerstunnel in het noorden des lands. De totale lengte, met inbegrip dus van op- en afritten, bedraagt 938 meter. Het gesloten deel is 77 meter lang. Bij het ontwerp van de tunnel - waaraan Rijkswaterstaat in 1974 begon te bouwen - is rekening gehouden met de eventuele toekomstige verbreding van het kanaal.

Voor de oorlog

Een bijzonderheid is, dat het gesloten tunneldeel werd gebouwd in een van de toekomstige afritten naar de tunnel. Nadat de afrit onder water was gezet, werd het tunneldeel op zijn plaats gebracht en afgezonken in het kanaal. Rijksweg 43, de verbinding tussen de Afsluitdijk via Sneek, Joure, en Drachten met de stad Groningen, werd voor een deel reeds voor de oorlog- aangelegd. In 1960 kwam de weg gereed als enkelbaans autoweg. Acht jaar later bleek het nodig de enkelbaans rijksweg om te bouwen tot een autosnelweg. Rijkswaterstaat is met deze operatie nu bezig sinds 1970.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juli 1978

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Prinses Margriet opent tunnel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juli 1978

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken