Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

LNG-terminal moet naar Rotterdam

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

LNG-terminal moet naar Rotterdam

College nu felle voorstander:

3 minuten leestijd

DEN HAAG — Het gemeentebestuur van Rotterdam vindt dat de Maasvlakte verre de voorkeur geniet boven de Eemshaven voor de vestiging van de zo omstreden LNG-terminai. De regering mag niet voor de Eemshaven kiezen in verband met de werkgelegenheid, zo vinden b en w. De toekomstige werkgelegenheid van Rijnmond ziet er nog somberder uit dan die van het Noorden van het land. Verder is de aanvoer op de Maasvlakte veiliger dan in de Eemsmond.

Dit staat in een gisteren openbaar gemaakte nota, waarin het college van Rotterdam nog eens zijn standpunt over de aanvoer van het vloeibare Algerijnse aardgas bekendmaakt. Daarbij gaat men in op de concurrentiepositie die Rotterdam bezit ten opzichte van Delfzijl voor de aanvoer en opslag van het LNG. • Het regeringsbesluit van juli, waarin het kabinet de mogelijkheid van zowel de Maasvlakte als de Eemshaven openhield, is voor Rotterdam aanleiding deze twee met elkaar te vergelijken. ,,Ik heb het idee dat het standpunt van de regering in hoge mate wordt beïnvloed door andere dan alleen maar.economische aspecten. Het is een politieke zaak geworden, waarbij vooral wordt geschermd met de nijpende werkgelegenheid van het Noorden", aldus de loco-burgemeester van Rotterdam, de heer H. van der Pols, gisteren bij de presentatie van de nota.

Daarin toont Rotterdam aan dat ook de werkgelegenheid van het Rijnmondgebied zorgen baart. De komende tien jaar kan het verlies aan arbeidsplaatsen in het Waterweggebied aanzienlijke vormen aannemen. Rijnmond en Zuid-Limburg behoren dan tot de zwakste gebieden van Nederland, zo vindt het Rotterdamse gemeentebestuur, dat dit door middel van cijfers aantoont.

Veiligheid

Volgens het college kan het vloeibare aardgas op langere termijn voor vervangende werkgelegenheid zorgen, juist nu de oliestroom wordt aangetast. De belangrijkste voordelen van Rotterdam ten opzichte van de Eemshaven zijn volgens het college de grotere veiligheid die Rotterdam biedt en de kansen voor de ontwikkeling van andere industrieën naast de LNG-terminal. „De nautische situatie bij de Eemshaven brengt risico's met zich mee, terwijl een aanvaring bij Hoek van Holland kan worden uitgesloten". „Omdat de tijd van grote industriële ontwikkelingen voorbij is, moet de kans op vestiging van chemische industrie in de Eemshaven onhaalbaar worden geacht", zo meent men, ,,terwijl de bouw van een zogenaamde vergassingsinstallatie daar toch wel mogelijk is, omdat er al hoogcallorisch gas wordt aangevoerd".

Grote tankers

Een ander voordeel van Rotterdam is de diepte van de Waterweg. In de Eemshaven kunnen de nieuwe grote tankers die Verolme wil bouwen niet komen. De noodzakelijke investeringen zouden bij elkaar 700 miljoen gulden vergen. Het college besluit de nota met een beroep te doen op het nationale gevoel van de regering. ,,Het vertrouwen in de mogelijkheden van de Rotterdamse haven om zijn wereldpositie te handhaven zal door een vestiging in het Noorden ernstig worden geschokt".

Men gelooft eigenlijk zelfs nauwelijks dat de Eemshaven in aanmerking komt. Loco-burgemeester Van der Pols gisteren: ,,Het is de bedoeling dat Shelltankers het gas gaan vervoeren. Vorige week heeft de Ne-. derlandse Redersvereniging besloten dat de Eemshaven te gevaarlijk is voor de aanvoer van 120.000 kubieke meter gas. Dat is belangrijk, want om aan te kunnen voeren heeft men een reder nodig".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 augustus 1978

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

LNG-terminal moet naar Rotterdam

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 augustus 1978

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken