Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gouwe-aquaduct in 1981 gereed

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Gouwe-aquaduct in 1981 gereed

Bouw vertraagd door drassige grond

5 minuten leestijd

GOUDA — De bouw van een „tunnel" onder de Gouwe vordert gestaag. Verwacht wordt dat omstreeks januari 1981 het voor vele weggebruikers zo ergerlijke knelpunt Gouwebrug verleden tijd zal zijn. Ondanks de vertraging die de drassige grond bij Gouda heeft opgeleverd, blyft men bij de Hollandse Beton Maatschappij optimistisch gestemd.

Eigenlijk is er sprake van een hardnekkig misverstand als het gaat over de werkzaamheden bij de Gouwebrug. Vrijwel iedereen denkt dat er een tunnel onder de Gouwe wordt gebouwd, maar er komt een zogenaamd aquaduct. De Gouwe loopt straks als het ware in een grote bak over de onderliggende „sleuf" die verder aan het daglicht is blootgesteld. Enige tijd geleden is dan ook in alle officiële benamingen de aanduiding Gouwetunnel vervangen door Gouwe-aquaduct.

Opnieuw heeft Gouda haar beruchtheid op het gebied van moerassige grond waar gemaakt. Nadat de gemeente de fout heeft gemaakt een complete woonwijk (Bloemendaal) op een zachte ondergrond te bouwen waardoor hele straten verzakken, is vorig jaar de HBM slachtoffer geworden van het onvoorstelbaar zachte veenpakket in dit weidegebied. Een damwand van de constructie voor het aquaduct werd ingedrukt. Na de herstelwerkzaamheden en het aanbrengen van enige extra technische voorzieningen, bleek dat het aquaduct bijna 15 maanden later gereed zal zijn dan werd verwacht.

Hoeveel extra kosten de vertraging met zich meebrengt is nog niet bekend. De Hollandse Beton Maatschappij, enige aannemer, is momenteel nog in onderhandeling over het project dat aanvankelijk was geraamd op 36,5 miljoen gulden.

Acht rijstroken

Het Gouwe-aquaduct is het grootste kunstwerk dat wordt aangelegd bij de verbreding van de rijksweg tussen Den Haag/Rotterdam en Utrecht, de A 12. Begin 1975 is de HBM begonnen met de bouw hiervan.

Het aquaduct krijgt acht rijstroken die aansluiten op het gedeelte van de A 12 tussen de Gouwe en het klaverblad Oudenrijn, dat eveneens met vier rijstroken wordt uitgebreid tot acht.

In de nieuwe situatie hoeft het verkeer op rijksweg 12 bij Gouda geen gebruik meer te maken van de brug over de Gouwe. De oude brug wordt bestemd voor verkeer in en om Gouda. De acht rijstroken onder de Gouwe zullen aansluiten op de wegen naar Rotterdam en Den Haag, die beide tweemaal twee rijstroken hebben. Hierdoor komt een einde aan de knelp\intsituatie waarin het verkeer op de acht rijstroken vanuit het westen op vier rijstroken over de Gouwe wordt geperst.

De bouw van het aquaduct valt niet mee. Onder de Gouwe ligt een metersdikke zachte laag. Om verzakking van de omgeving als gevolg van beraaling te voorkomen, moet een groot deel van het werk beneden de grondwaterspiegel worden uitgevoerd. Eerst worden damwanden aangebracht en daarbinnen worden de slappe lagen uitgebaggerd. Hierna zijn palen geheid en is beton onder water(!) gestort.

Tweefasen

De bouw gebeurt in twee fasen. De eerste tunnelhelft wordt vanaf de oostelijke oever gemaakt. De schepen blijven langs de westelijke oever varen. Voordat de westelijke tunnelhelft kan worden gemaakt, moet de andere oever in oostelijke richting worden verlegd. Dit om de scheepvaart voldoende ruimte te laten houden. Na De bouw van het Gouwe-aquaduct vordert gestaag. deze tunnelbouw blijft het vaarwater deze grotere breedte behouden. Momenteel is men bezig met de eerste tunnelhelft (het deel onder de Gouwe), die zo langzamerhand haar voltooiing nadert. Deze had gereed kunnen zijn als vorig jaar niet één van de damwanden was ingedrukt. Hoewel dit vertraging betekent voor de ingebruikneming van het totale project van rijksweg 12 met de kunstwerken, is men bij de HBM niet uit het veld geslagen. Volgens de HBM heeft een ander gedrag van de grond geleid tot het instorten van de wand. ,,Een reeks van gebeurtenissen, die vooraf nauwelijks te voorzien waren", zo gelooft men. Men heeft de zaak nu onder controle en verwacht geen verdere moeilijkheden meer.

De tunnel wordt 700 meter lang, met inbegrip van de toe- en afritten. Het overdekte deel wordt een soort vierkant van 45 meter lang en 48 meter breed. Dit zal bestaan uit twee kokers van ongeveer 22,50 meter. In elke koker krijgt de rijbaan vier rijstroken van 3,50 meter, een vluchtstrook van 3,00 meter aan de rechterkant en een vluchtstrook van 2,50 meter aan de linkerkant.

Viaducten
Het rijdek komt in de tunnel ongeveer 10 meter lager te liggen dan de waterspiegel in de Gouwe. Voor het verkeer in westelijke richting is de daling zeven meter, voor dat uit oostelijke richting zelfs 12 meter. Over het open gedeelte van de tunnel komen verschillende viaducten voor kruisende wegen.

Ook als de tunnel gereed is blijft het probleem van het water bestaan. Voor de opvang en de afvoer van reDe bouw gebeurt in twee fasen, zo houdt toch de scheepvaart voldoende ruimte over. genwater wordt onder de tunnel een pompenkelder gebouwd. Het is een soort regenput die buien kan verwerken die volgens berekeningen maar eens in de 250 jaar voorkomen. In de kelder komen grote pompen die zorgen voor de afvoer van het water.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 oktober 1978

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Gouwe-aquaduct in 1981 gereed

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 oktober 1978

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken