Bekijk het origineel

Frankrijk lijkt toch uit de boot te vallen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Frankrijk lijkt toch uit de boot te vallen

Staatssecretaris Van Eekelen: Gesprek bepalend

5 minuten leestijd

DEN HAAG — Het gesprek dat Franse ministers over een dag of tien in ons land zullen voeren over de vervanging van „Neptunes-vliegtuigen van de Nederlandse Marineluchtvaartdienst zal „een heel cruciaal gesprek zijn."

Dat heeft staatssecretaris dr. W. F. van Eekelen van Defensie gisteren verklaard voor leden van de Nederlandse vereniging van lucht-en ruimtevaartpublicisten in Valkenburg.


Dat gesprek met de Franse ministers Bourges en Le Theule van minister Van Aardenne van Economische zaken en staatssecretaris Van Eekelen is een vervolg op het gesprek dat de Nederlandse bewindslieden op 17 oktober jl. in Parijs met de Franse ministers hebben gevoerd over de vervanging van de Nederlandse „Neptune" vliegtuigen.


Van Eekelen zei dat op dit ogenblik nog geen datum voor het gesprek is bepaald.

„Hard"

PrijsverschilMaar gezien het prijsverschil tussen dertien Amerikaanse Lockheed „Orion"-vliegtuigen en dertien Franse ,,Atlantic"-toestellen heeft de Nederlandse ministerraad destijds - voordat de onderhandelingen met Frankrijk begonnen - al ^vastgesteld dat die wellicht in totaal a«;.httienF-27's in het verband van hét geheel niet voldoende kunnen worden geacht. Daarom is Frankrijk op 17 oktober gevraagd deel te nemen in de ontwikkeling van .bet nieuwe Fokker-project F28-S (of F-29). De Fransen hebben tijd gevraagd voor studie daarover. Maar Nederland heeft besloten, zoals bekend is, nog dit jaar de beslissing over de vervanging te nemen.Het zou wel eens kunnen zijn dat afweging van alle Nederlandse belangen, waarbij de stemmen van de ministers van Financiën en van Economische zaken zwaar wegen, de balans naar het Amerikaanse toestel zou laten doorslaan.De Fransen van hun kant vinden verittoedelijk het nieuwe project voor een nieuwe, kleinere, Airbusverkeersmachine zo belangrijk dat zij dat in de onderhandelingen een rol willen laten spelen. Tot voor kort was de toenmalige leiding van Fokker-VFW van oordeel dat aan dat Airbus-project een grote prioriteit moest worden gegeven. De sindsdien opgetreden leiding heeft er - in haar persconferentie van 2 oktober jl. - blijk van gegeven dat zij die prioriteit heeft verlegd naar het ontwikkelen van het nieuwe project van Fokker, de F-28-S, of F-29.De Nederlandse ministerraad is van oordeel dat de toekomst van Fokker als zelfscheppende vliegtuigindustrie van kardinaal belang is. Binnen die toekomst is de F28-S het project met een „markt" van circa twaalfhonderd vliegtuigen waarvan Fokker dan een deel zou kunnen krijgen.Concreet?Het prijsverschil van driehonderdmiljoen gulden tussen het Amerikaanse en het Franse toestel - gerekend in prijzen van 1978 en, rekening houdende met een inflatiefactor van gemiddeld zeven en. een half procent per jaar, ieder jaar nog toenemende - weegt tot dusverre niet op tegen de op zichzelf interessant geachte aanbiedingen van de kant van Frankrijk.Het grote probleem ten aanzien van het gesprek tussen Nederland en Franlöijk lijkt de staatssecretaris te zijn of en hoe Frankrijk in staat zal zijn nog dit jaar tot concrete uitspraken te komen. Dat zal op het komende gesprek blijken.Oude toestellenFrankrijk heeft zich intussen bereid verklaard Nederland ten behoeve van de Marineluchtvaartdienst vier ,,Atlantic" lange-afstandspatrouille- en onderzeebootbestrijdingsvliegtuigen van de Franse marineluchtvaartdienst te lenen gedurende de tijd dat Nederland nog niet de beschikking kan hebben over de nieuwste „Atlantic"-vliegtuigén als het die zou bestellen, aldus Van Eekelen. Maar, zo voegde de staatssecretaris daaraan toe, die vier vliegtuigen zijn dan wel oude vliegtuigen.Ook deze ,,harde" toezegging is, evenals die over een Franse bestelling van tenminste twaalf en waarschijnlijk achttien F27-lesvliegtuigen, onvoldoende om het prijsverschil tussen dertien Amerikaanse „Orions" en dertien Franse „Atlantics" te vergeten.F'16Wat de produktie van de F-16 straaljagers betreft, zei de staatssecretars, dat het er naar uitziet, nu de produktie voorspoediger verloopt dan was voorzien - dat het eerste voor de Nederlandse luchtmacht bestemde toestel van dit type niet in juli 1979 zal worden afgeleverd, maar in juni, mogelijk zelfs in de tweede helft van mei.Het eerste in de Verenigde Staten geproduceerde en voor de Amerikaanse luchtmacht bestemde F-16-vliegtuig zal op 6 januari worden overgedragen. Van de vier Westeuropese landen die samen met de VS de F-16 fabriceren, zal België het eerst de „Europese" F16 krijgen 'en wel op 18 januari op het vliegveld Gosselies.Wat Nederland betreft wordt gedacht aan in totaal vier proef- en invliegvluchten per toestel, zo zei de staatssecretaris: twee door invliegers van Fokker-VFW en twee door proefvliegers van de luchtmacht.CompensatieVan Eekelen zei voorts dat bij afsluiting van het contract voor de F-16 was voorzien in een compensatiepercentage van 58 procent. Er is nu een percentage van vijftig bereikt. Over de laatste acht procent die voor 1984 moeten worden bereikt wordt nog onderhandeld.Het gehele project ligt nu vooruit op het schema. Compensatieorders van Nederlandse industrieën voor delen van de F-16 zijn niet uitbesteed in de landen die opdracht gaven voor fabricage in Nederland. De zgn. not-to-exceedprijs, vastgelegd in het contract, is niet overschreden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 november 1978

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Frankrijk lijkt toch uit de boot te vallen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 november 1978

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken