Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vergeefse steun aan scheepsbouw

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vergeefse steun aan scheepsbouw

Uitgaven achteraf zinloos

2 minuten leestijd

DEN HAAG — Van de totale overheidssteun aan de Nederlandse scheepsbouw van anderhalf miljard, die in de periode van 2 jaar tot het einde van 1978 werd uitgegeven of toegezegd, moet ruim een en een kwart miljard gulden als verloren worden beschouwd. Als waarschijnlijk verloren geldt een bedrag van 288 miljoen.

Dit staat te lezen in het rapport van de Beleidscommissie scheepsbouw dat minister Van Aardenne van Economische zaken als uitgangspunt hanteerde tijdens het dinsdag gehouden Kamerdebat over de herstructurering van de Nederlandse scheepsbouwindustrie.

Uit dit rapport blijkt verder dat door de werven bij de orderverwerving verliezen werden geaccepteerd ter grootte van 141 miljoen gulden.

Onvoldoende

Hei'Hieptêpunt van de scheepsbouw wordt thans geacht te vallen aan het einde van het jaar 1981, waarbij hernieuwde winstgevendheid vanaf 1985 mag worden verwacht. De budgettair ter beschikking staande middelen bedragen voor 1979 ƒ 408 min, voor 1980 ƒ 284 miljoen. In aanmerking nemende dat de markt slechter is dan ooit en de eigen financiële draagkracht van de werven als geheel nauwelijks van belang is zijn deze bedragen, volgens de beleidscommissie, beslist onvoldoende om de huidige capaciteit te handhaven.

Bij de bepaling van het regeringsbeleid zullen enkele overwegingen zwaar wegen:
• Een aantal werven kan niet veel verder inkrimpen zonder verlies van herstelmogelijkheden en blijvende schade aan ons nationale industriële patroon.
• Het is geenszins zeker, zelfs onwaarschijnlijk, dat er voldoende vraag zal zijn om met welke lage prijs ook opdrachten te boeken.
• Los van alles wat de regering nog zou kunnen doen, moet de scheepsbouw tot het uiterste zich aanpassen en vernieuwen wil hij niet blijvend een last voor de gemeenschap zijn.
Welke onaangename maatregelen ook nodig zijn, uitstel heeft zijn zin verloren, aldus de Beleidscommissie scheepsbouw.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Thursday 15 March 1979

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Vergeefse steun aan scheepsbouw

Bekijk de hele uitgave van Thursday 15 March 1979

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken