Bekijk het origineel

Nieuwe Citroen weer iets bijzonders

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Nieuwe Citroen weer iets bijzonders

4 minuten leestijd

Wanneer Citroen met een nieuwe auto komt, dan Is dat altijd iets bijzonders. Dat was zo bij de introductie van de Leleke Eend en bij alle andere Citroëns. Zowel wat vormgeving als wat techniek betreft komt Citroen steeds met iets heel nieuws op de proppen. Na het samengaan van Citroen en Peugeot vreesden velen dat het nu met die bijzondere Citroëns wel gedaan zou zijn. Dat is een vergissing: de nieuwe Citroen Visa, die pas op de markt is, is eigenzinniger dan ooit.

 Het lijkt soms wel of Citroen het er expres om doet. De Citroënkoers verwachten speciale auto's en ndaarom maakt de fabriek auto's die andere fabrieken nooit zouden durven maken. Zo blijkt de Citroen Visa, die we een week konden testen, een auto te zijn die op veel punten afwijkt van het normale. Maar tevens blijkt dat In de praktijk niet altijd even prettig te zijn.

Peugeot-motor

De Visa is leverbaar met een tweecilinder motor van 662 cc of met een viercilinder Feugeot-motor van 1124 cc. De Visa Super is standaard met de viercilinder motor uitgerust en heeft daar een prima krachtbron aan. De motor levert 67 pk (41kW) en maakt van de lichte Visa een pittig wagentje. Wij maten van O tot 100 km een opmerkelijke acceleratie van 16,2 seconden. Opmerkelijk omdat de fabriek zelf een acceleratie van 16,6 seconden opgeeft. Vermoedelijk was onze testwagen een zeer goed ingereden exemplaar. Ook de topsnelheid ligt met 146 echte kilometers per uur behoorlijk hoog en het benzineverbruik is bovendien redelijk gemiddeld verbruikten wij een liter op 13,2 kilometer. Maar het allerfljnste van de Visa is dat de motor zo heel bescheiden z'n werk doet. Het motorgeluid is maar nauwelijks te horen en ook bij snel optrekken of op topsnelheid rijdend blijft de motor heel stil. De vierversnellingsbak is licht te bedienen maar maakt helaas wel bijgeluiden. Vooral door de stille motor valt dit des te meer op. Na een koude start is de Visa wat nukkig en heeft steeds de neiging om af te slaan.

Op de weg

De Citroen Visa toont zich op de weg een prettige auto. In bochten De Citroen Visa heeft een opmerkelijke vormgeving gedraagt de auto zich niet onderstuurd zoals je zou verwachten, maar overwegend neutraal.wel helt de carrosserie in bochten tamelijk ver over. De besturing is licht en van zijwind heeft de wagen geen last. De koersvastheid is echter niet zo goed als je van een voorwielaangedreven auto zou verwachten. De remmen werken uitstekend. De Citroen Visa heeft hetzelfde onderstel als de Peugeot 104 en daarom kon de wagen niet worden uitgerust met hydragasvering zoals de grotere Citroëns. Maar hoewel onder de Visa gewone schroefveren zitten, is de wagen toch zeer comfortabel. De vering is beslist niet hard maar ook weer. niet te slap. De stoelen zijn echter veel te zacht. Ze zijn met een fijne stof bekleed en het zitvlak is lang, maar je zit erin als in een zachte fauteuil en dat is tijdens het werk, dat autorijden toch eigenlijk is, erg hinderlijk. Vooral op slechte wegen beginnen de stoelen als het ware een eigen leven te leiden en je veert maar in de kussens op en neer, wat een deinerig gevoel geeft. Een wat hardere stoel zou veel prettiger zijn. Op de achterbank kunnen met enige goede wil drie volwassenen zitten. Hoofdruimte is er in overvloed.

De Citroen Visa is uiterlijk al heel anders dan andere auto's, maar in het interieur kijkt men pas echt z'n ogen uit. De stoelen, deuren en het dashboard zijn op een verrassende en heel originele manier bekleed. Ook de plaatsing van de bedieningsknoppen is erg verrassend. Het eigenaardige dashboard van de Citroen Visa.

Naast de reeds bekende Renault 4 Bestel en Renault 4-1100 Bestel, welke ook als combi leverbaar zijn, brengt Renault nu een nieuwe Renault 4-1100 Piok-Up.

Mechanisch is deze nieuwe Renault 4-1100 Fick-Up identiek aan de Renault 4-1100 Bestel. Ook bij deze Pick-up versie munt de 1100 cc motor uit door de grote ~mate van souplesse. Dat maakt hem buitengewoon geschikt voor bestelwerk terwijl hij op de buitenweg ook goed uit de voeten kan.

De Renault 4-1100 Pick-Up heeft een laadvloeroppervlakte van 2,35 m2. De cabine is van de laadruimte gescheiden door een van een ruit voorzien schot. De grote laadruimte is toegankelijk via een naar beneden scharnierende laadklep. Een huif, welke de gehele laadruimte afsluit, is tegen meerprijs leverbaar.

De Renault 4-1100 Pick-up is compleet uitgerust met o.a. twee verlengbare buitenspiegels, rolgordels, hoofdsteunen, neerklapbare passagiersstoel, ruitewlsser met 3 snelheden en alarmknipperlichten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 april 1979

Reformatorisch Dagblad | 92 Pagina's

Nieuwe Citroen weer iets bijzonders

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 april 1979

Reformatorisch Dagblad | 92 Pagina's

PDF Bekijken