Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen cassatie KGB-affaire

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Geen cassatie KGB-affaire

Hoge dwangsom journalisten

3 minuten leestijd

AMSTERDAM — De Hoge Raad heeft het beroep in cassatie verworpen, dat de hoofdredacteur van het dagblad „De Stem", L. Leijendekker, en de oud-hoofdredacteur van De Limburger, F. Hulskorte, in april 1978 hadden ingesteld tegen het arrest van het Amsterdamse gerechtshof in de zogenaamde KGB-affaire.

Het gerechtshof had hen in hoger beroep veroordeeld tot het betalen van een dwangsom van honderd gulden per dag gedurende een jaar als zij zouden blijven weigeren hun bronnen te noemen. Het ging er hierbij om van wie zij hadden gehoord, dat het voormalige PSP-kamerlid B. van der Lek zou voorkomen op een lijst van KGBagenten van Elseviers Magazine.

Volgens Van der Leks raadsman, mr. W. van Bennekom in Amsterdam, zal zijn cliënt zeker de dwangsom (2 x 36.500 gulden) van de journalisten gaan innen, tenzij zij alsnog bereid zijn hun bronnen te noemen.

In mei 1976 meldden „De Stem" en „De Limburger", dat Van der Lek op de „KGB-lijst" stond van mensen die agent waren van de Russische geheime dienst. Het weekblad Elseviers Magazine had eerder het verhaal gebracht, dat de redactie in het bezit was van een lijst met namen van Nederlanders die volgens een functionaris van de Amerikaanse geheime dienst CIA KGB-agenten waren. Elsevier noemde echter geen namen en gaf alleen onder meer als aanduiding ,,een Kamerlid ter linkerzijde".

Leijendekker en Hulskorte gingen bij de Hoge Raad in cassatie, omdat zij wilden weten of het betalen van een dwangsom een geoorloofd middel is om een journalist tot spreken te dwingen.

,,Het spijt mij geweldig dat de hoge raad niet erkent dat de journalist zich kan beroepen op verschoningsrecht". Dit zei F. Hulskorte vrijdagavond in een eerste reactie op de uitspraak van de Hoge raad in de ,,KGB-zaak".

Zijn collega L. Leijendekker zei teleurgesteld te zijn over de uitspraak van de Hoge raad. Leijendekker zei dat het niet erkennen van een verschoningsrecht voor journalisten tot gevolg kan hebben dat onoirbare zaken bedekt blijven omdat het inwinnen van informatie zo aan banden wordt gelegd. '

Over wie nu de dwangsom gaat betalen, moeten zowel Hulskorte als Leijendekker nog overleg plegen. Hulskorte, die nu hoofdredacteur van de Gelderlander is, zei over de financiële kant van de zaak ook contact te willen opnemen ihet zijn voormalige werkgever, de Limburger. Van het noemen van de bron(nen) zal volgens Hulskorte geen sprake zijn.

Hulskorte wenste Van der Lek geluk met zijn overwinning. Hij vindt wel dat de ex-parlementariër de journalistiek met zijn actie schade heeft toegebracht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 mei 1979

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Geen cassatie KGB-affaire

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 mei 1979

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken