Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eet ook gezond in de vakantie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Eet ook gezond in de vakantie

6 minuten leestijd

De vakantietijd is weer volop aangebroken. Wanneer u er met tent of caravan op uittrekt, betekent dit meestal een beperking van het kookcomfort. Eenpansmaaltijden zijn dan een uitkomst. Maar ook deze maaltijden moeten uit voedingsoogpunt verantwoord zijn, dat wil zeggen voedingsstoffen die we nodig hebben moeten er in de juiste hoeveelheden en onderlinge verhoudingen in voorkomen. Uiteraard moeten ze er ook aantrekkelijk uitzien en lekker smaken. Maar de snelle bereiding is in de vakantie toch wel het belangrijkste.

Gegrilleerde sneetjes

grill, brood, boter, naar keuze: salami, ham, kaas, tomaat, uitgelekte abrikoos, een mengsel van gehakte biefstuk, geraspte ui, peper en eidooier.

Besmeer de sneetjes brood dun met boter en bedek ze naar keuze met:-plakken salami; -plak ham met daarop een halve uitgelekte abrikoos; -een mengsel van gehakte biefstuk, geraspte ui, peper en eidooier; -plak ham, plak kaas en daarop een plak tomaat.

Voorzie het beleg van kleine vlokjes boter of penseel er gesmolten boter over. Plaats de gegarneerde sneetjes 5 minuten onder de grill. Het is ook mogelijk de sneetjes 10 minuten in een hete oven te plaatsen.

Zuurkoolsla

125 g zuurkool, 1 zachtzure appel, ½ knolselderij, 50 g hazelnoten, ½ dl mayonaise.

Snij de zuurkool fijn. Rasp de schoongemaakte appel en knolselderij. Hak de hazelnoten. Vermeng de ingrediënten en breng de salade op smaak met mayonaise. Geef de salade als groente. Variatie:

Kaassalade

150 g belegen Goudse kaas, 1 grote peer, 1 schijf ananas, 1 stevige tomaat, 1 krop sla, 1 eetlepel olie, citroensap, suiker, zout en peper.

Zet enkele mooie slabladeren enige tijd in ijswater, totdat ze heel koud en knapperig zijn geworden. Snijd daarna alle ingrediënten in lange reepjes. Meng ze dooreen en maak ze met wat citroensap, zout, peper en olie tot een smakelijke salade. Dien deze op in coupeglazen of op glazen schaaltjes, desgewenst met een randje of bodempje kropsla. Geef de salade als koud voorgerecht bij de warme maaltijd of als lunchgerecht. Vermeng de sla met fijngesneden koud kalfsvlees en dien ze op als voorgerecht in combinatie met geroosterd brood.

Macaroni op z'n Napolitaans

200 g vlugkokende macaroni, 1 flinke ui, 40 g boter, 7B g bacon, 60 g selderij, 1. blikje tomatenpuree, 1 dl bouillon, geraspte oude kaas.

Snijd de bacon fijn, bak ze uit in de boter en haal de knapperige stukjes uit de pan. Maak de ui schoon, snijd ze op een schaafje in flinterdunne plakjes en bak ze bruin in de boter. Voeg de bacon, tomatenpuree, fijngehakte selderij en bouillon toe. Laat de saus 6 minuten zachtjes koken. Bind zonodig bij met aangemaakt aardappelmeel. Kook intussen de macaroni gaar en laat ze even uitlekken. Doe de macaroni over in een schaal, giet de saus erover en presenteer de kaas er apart bij.

Visgoulash

300 g visfilets, 10 g bloem, 1 fijngehakte ui, 40 g boter, tomatenpuree, zout, paprika, Worchestershiresaus.

Snijd de visfilets in stukken, strooi er bloem en gehakte ui over. Maak de boter warm en braad de stukjes vis langzaam bruin en gaar in circa 10 minuten. Neem ze uit de pan. Voeg aan de achtergebleven boter 1 dl water, tomatenpuree, zout, paprika en Worohestershiresaus toe. Bind de saus zonodig met aangemaakt aardappelmeel bij. Maak ze op smaak af en giet ze over de stukjes Vis. Geef erbij: gebakken aardappelen of aardappelpuree.

Vissalade

1 blikje makreel of tonijn (in neutrale saus), 4 gekookte aardappelen, zure augurken, peper, Worchestershiresaus, mayonaise en tomaat.

Maak met een vork het visvlees een beetje los. Snijd de aardappelen fijn en hak de augurken. Meng voorzichtig vis, aardappelen, augurken, peper, Worohestershiresaus en mayonaise. Breng de vissalade op smaak. Maak er één persoons porties van en gameer met slamayonaise, tomaat en augurk.

Pikant aardappelgerecht

50 g mager gerookt spek, 40 g boter, 260 g geschrapte aardappelen, 1 dl bouillon, S tomaten, zout, peper en tomatenketchup.

Snijd het spek in dobbelsteentjes en bak het uit in de boter. Voeg de uitjes toe en laat ze kleuren. Snijd de aardappelen in plakken. Voeg ze met de bouillon aan de uien en het spek toe. Laat het geheel circa 15 minuten zachtjes koken. Snijd de ontvelde tomaten in plaklcen en voeg ze met zout, peper en tomatenketchup aan de gare aardappelplakjes toe. Geef erbij: vlees uit blik en sla.

Risotto

1 ui, 1 paprika, 40 g boter, 260 g gehakt, 200 g rijst, 3 dl water, 1 bouillontablet, 2 tomaten, 100 g champignons, aromazout, 100 g oude kaas.

Snijd de ui en de van zaadlijsten ontdane paprika in stukjes. Fruit deze in de boter en maak het gehakt hierin gaar tot het kruimelig en grijs gekleurd uit elkaar valt. Voeg de droge ongewassen rijst toe en bak deze goudbruin. Doe het water en het bouillontablet er bij en kook de rijst in 80 minuten gaar.  Voeg de laatste 6 minuten de in partjes gesneden tomaat en champignons toe. Maak de risotto op smaak af met de kruiderij. Voeg van het vuur af de geraspte kaas erbij.

Maissoep

1 rode of groene paprika, 2 eetlepels boter, mespunt kerrie, 2 eetlepels bloem, ½ liter melk, liter bouillon (van een tablet), ½ blik mais, zout, peper, aromazout, 60 g geraspte kaas.

Smoor de schoongemaakte en gesnipperde paprika in de gesmolten boter met de kerrie. Voeg de bloem toe en schenk onder voortdurend roeren, beetje bij beetje, de melk en de bouillon erbij. Voeg de uitgelekte maïskorrels toe en laat alles 10 minuten zachtjes koken. Maak de soep af met zout, peper, aromazout en de geraspte kaas.

Aardbeienkwark

250 g aardbeien, 1 dl yoghurt, 1 pakje vanillesuiker, 20 g basterdsuiker, 1 beker of bakje kwark (circa 260 g).

Was de aardbeien en verwijder de kroontjes. Giet de yoghurt in een mixerbeker, voeg vanillesuiker, basterdsuiker en op enkele exemplaren na de aardbeien toe. Schakel de mixer enkele tellen in. Voeg 4e kwark in brokjes toe, schakel de mixer weer enkele tellen in, en verdeel de inhoud van de mixerbeker over de 2 4 3 schaaltjes. Garneer met de achtergehouden aardbeien.

Geflambeerde bananen

2 bananen, 2 theelepels suiker, 2 eetlepels rum of kirsch.

Maak de grill warm. Was de bananen en droog ze. Trek aan een kant de schil eraf. Plaats de bananen op het grillrooster en grilleer circa 10 minuten zodat de schil bruin en het vruchtvlees zacht is. Strooi de suiker over het vruchtvlees, giet de verwarmde alcohol erover en steek ze aan. Dien de bananen in de schil op en geef er een lepeltje bij.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 juni 1979

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Eet ook gezond in de vakantie

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 juni 1979

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken