Bekijk het origineel

Renault 18 TS Stationcar

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Renault 18 TS Stationcar

5 minuten leestijd

• Er is tegenwoordig een steeds grotere vraag merkbaar naar stationwagens. Men wil een ruime auto die men door de week voor zakelijke doeleinden kan gebruiken en in vakanties en weekends om er met het gezin en veel bagage op uit te trekken. Het nadeel van de meeste stationwagens is: echter dat ze soms teveel op een bestelauto lijken en lang niet zo comfortabel zijn als gewone personenauto's.

De nieuwe Renault 18 Stationcar, die pas op de markt is, maakt hierop een uitzondering. Het is een wagen waarbij men bewust heeft gestreefd naar een fraaie vormgeving en waarbij men een zo comfortabel mogelijke vering heeft toegepast. Voor onze test reden wij een w0ek in de Renault 18 TS Stationcar, die ook alle mogelijke luxe van een personenwagen biedt. Toch kleven er nog wel enkele nadelen aan het ontwerp.

De Renault 18 wordt via de voorwielen aangedreven en heeft alle typische voor- en nadelen van voorwielaandrijving. De voordelen zijn dat de auto koersvast is en van zijwind totaal geen last heeft. De nadelen zijn dat de wagen in bochten tamelijk zwaar stuurt en een onderstuurkarakter vertoont. Dat wil zeggen dat de auto liever rechtdoor gaat en dxiidelijk de bocht ingestuurd moet worden. Bij gas loslaten wordt men met overstuur geconfronteerd.

Omdat onze testwagen dit keer een stationwagen was, hebben we eens willen kijken hoe een WELgen reageert onder volle belasting. Het laadvermogen van de Renault was 460 kg, dat betekent duis 6 volwassenen (van 70 kg) met 100 kg bagage. Onder deze belading werd de wegligging van de Renault aanzienlijk slechter. In bochten die normaal met flinke snelheid werden genomen, moesten we het nu kalm aandoen, omdat de wagen veel eerder de neiging had weg te glijden. Dit is natuurlijk niet alleen een nadeel van de Renault, maar komt bij alle auto's voor die volbeladen worden. Men moet daar terdege rekening mee houden. Ook de acceleratie werd een stuk slechter

Krachtbron

De Renault Stationcar is leverba'ar in drie uitvoeringen: als 18 stationcar, als 18 TL Stationcar (béide met een 1397 cc motor) en als 18 TS Stationcar (met een lë47 cc motor). 0e 1647 cc motor in: onze testwagen leverde goede pipstaties. De acceleratie van O tot IQO km verloopt in 14,1 seconden eö de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Dat zijn best pittige cijfers. ;De motor laat een kernachtig geluid horen, maar de wagen wordt ncïoit echt lawaaierig. Wel is het opmerkelijk dat men, wanneer men op de achterbank zit, meer geluid hdiort, veroorzaakt door de uitlaat. Dit is een hebbelijkheid van alle stationwagens. Het benzineverbiniik is heel redelijk; wij verbruikten gemiddeld één liter op 11,5 kilometer. De versnellingsbak werkt vboortreffelijk en is licht te bedienen. Op de TS is eventueel ook een automatische versnellingsbak leverbaar. De remmen (schijven voor, trónwnels achter) doen hun werk uitstekend. De grote achterklep geeft toegang tot een geweldige laadruimte. en verliep nu van O tot 100 km in 18 seconden.

Comfortabel

De Renault Stationcar is een comfortabele wagen. Hij heeft niet het harde, bonkige veerkarakter dat bestelwagens en soms ook stationwagens kenmerkt. De Renault heeft het comfort van een personenwagen. En dan wel van een Franse personenwagen, die bekend staan als erg comfortabel.

Aan dit comfort kleeft echter ook een nadeel. In bochten gaat da carrosserie door de zachte vering namelijk sterk overhellen. Losliggende dingen gaan dan door de auto schuiven en voor passageirs is een bochtig traject beslist geen pretje.

De stoelen in de TS zijn met een erg prettige, stroeve stof bekleed, waardoor je goed vastgehouden wordt. De zitting is echter aan de korte kant en de stoelen zijn ook een beetje te zacht. Een auto mag best comfortabel zijn, maar de stoelen moeten naar onze mening behoorlijk hard zijn om het lichaam goede steim te geven.

Ruimte

Zowel op de voorstoelen als op de achterbank heeft men voldoende hoofd- en beenmimte. De bagageruimte is ook bijzonder groot en wordt door het neerklappen van de achterbank nog veel groter. Orote dingen als stoelen, kastjes, planken e.d. kunnen zonder probleem vervoerd worden. Een groot nadeel vonden wij dat de voorstoelen ver naar voren geschoven moeten worden als de achterbank neergeklapt wordt. De bestuurder kan zijn stoel daarna niet meer terugschtiiven en zit krap achter het stuur.

In de TS-uitvoering is de gehele laadruimte bekleed met moquette vloerbedekking wat weldadig luxueus aandoet. De wagen is verder van binnen en van buiten keurig afgewerkt en is van vele nuttige dingen voorzien, zoals halogeenlicht, twee buitenspiegels en een ruitewisser op de achterruit. Het dsahboard is overzichtelijk en heeft een vrolijke kleur. Grote delen van dit gekleurde dashboard weerspiegelen echter in de voorruit en dit is zeer hinderlijk.

Een nadeel van een stationcar is dat er geen afdekplaat boven de kofferruimte zit. Iedereen kon in de auto kijken als in een etalage en precies zien wat je vervoert. Een voordeel van de stationcar is dat de wagen erg overzichtelijk is. Op onze testwagen zat als extra een alarminstallatie gemonteerd. Wanneer een onmbevoegde één der deuren opende, begon na enkele seconden de claxon te loeien. Alleen de bestuurder kan met een geheime knop de installatie afzetten. Een erg nuttig accessoire.

Concluderend kunnen we zeggen dat de Renault 18 TS Stationcar een pittige, comfortabele auto is, die een iets te weke vering heeft. Ten opzichte van de personenwagen is de Stationcar-uitvoering wel 1100,— duurder, maar daarvoor biedt de wagen ook veel meer gebruiksmogelijkheden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 juli 1979

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Renault 18 TS Stationcar

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 juli 1979

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken