Bekijk het origineel

Lada 180Ö

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Lada 180Ö"

4 minuten leestijd

Sinds 1866 is er echter al heel wat water door de Wolga ge' stroomd en in die tijd bleef de techniek niet stUtaan. De Lada is ech• ter grotendeels dezelfde els de oude Fiat 124. Om de Russische wegen en weersomstandigheden te kimnen doorstaan, werd de auto bovendien hoger op de wielen gezet, en werd alles solider uitgevoerd meiltta3mi:^Ae9iftaettmerk. Hierdoor ' werd het gewicht van de wagen 16 procent hoger, waardoor het weggedrag slechter is dan de Fiat 124.

Sterke motor

Onder de motorkap van de Lada ' huist een 1198 cc motor die 60 pk levert en een topsnelheid van 140 km/u mogelijk maakt. Onze testwagen was met 11.000 km op de teller een goed losgereden exemplaar en zette bij het accelereren een opmerkelijk goede tijd op de chronometer. Van O tot 100 km konden wij een acceleratietijd van 17,3 seconden noteren. Dat is bijzonder goed voor een wagen uit deze prijsklasse.

De motor moet er echter wel erg hard voor werken en laat dat ook ; duidelijk horen. Bij lage toerentallen heeft de motor weinig trekkracht en daarom moet men ver in de versnellingen doortrekken. Zn de vierde versnelling heeft de weigen nauwelijks fut meer. De acceleratie van 0 tot 120 km duurt 31,6 seconden. Iets bijzonders bij de Lada is dat de snelheidsmeter vrijwel exact de werkelijke snelheid aangeeft. In de meeste auto's heeft de snelheidsmeter een afwijking van 5 tot ÏO tfi^óéSfit. Alë in dè Lada echter 100 op de teller staat, ben je na een uur ook werkelijk 100 kilometer verder.

Weggedrag

„Net even sterker" roepen de advertenties van Lada ons toe. Inderdaad is in vergelijking met de oude Fiat 124 en met veel moderne auto's alles veel steviger en solider. Het (Nederlandse) plaatstaal is veel dikker dan van andere auto's. Dit heeft echter ook z'n nadelen. Door het hogere gewicht is de Lada een zware wagen, die in scherpe bochten en bij het parkeren bijna als een vrachtwagen aandoet.

Ook het benzineverbruik is door het hogere gewicht en de ouderwetse vormgeving niet als van moderne auto's. Wij verbruikten gemiddeld één liter op 10,9 kilometer en dat is een stevige slok. Van een auto uit deze prijsklasse verwacht je veel betere cijfers. In elke Lada zit een zeer uitgebreide gereedaohapset.

In bochten is de Lada geen gemakkelijke wagen. De wagen is sterk onderstuurd en moet duidelijk de bocht ingedwongen worden. Bij gas loslaten v^fWllgrt^dii'in sterk overstuur waarbij de achterkant naar buiten komt en op gladde of natte wegen makkelijk kan wegglijden. Op slechte wegen heeft de achterkant in bochten ook wat neiging te gaan dribbelen. Op onze testwagen waren radiaalbanden gemonteerd, die niet standaard zijn. Een Leulakoper doet er goed aan deze radiaalbanden (ongeveer ƒ 380,-) te bestellen, omdat ze de wegligging een stuk verbeteren. , . Dë vering VBM de La4a iè rede-, lijk goed. De wagen is wat stug, maar op slechte wegen is de Lada toch wel comfortabel. Op rechte sttikken is de auto koersvast en bovendien heeft de Lada opmerkelijk weinig last van zijwind. De versnellingsbak is makkelijk te schakelen.

Zitpositie

Eén van de slechtste punten van de Lada vonden wij de zit achter het stuur. De stoelen zijn glad en geven erg weinig steun. Het stuur staat nogal hoog en enigszins horizontaal en ligt helemaal niet prettig in de hand. Tenslotte hebben lange personen op de voorstoelen erg weinig beenruimte.

Het dashboard doet wat ouder-' wets aan, maar is beslist niet kaal. Op de achterbank kunnen met gemak twee volwassenen zitten. Kritiek verdient de kachel, die erg slecht te regelen is.

De wagen is met het oog op de lage prijs opvallend compleet uitgerust. Vier deuren, achterruitverwarming, elektrische ruitesproeier.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 17 september 1979

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Lada 180Ö

Bekijk de hele uitgave van maandag 17 september 1979

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken