Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kunstzinnige vakken dragen bij tot deelneming aan cultuur

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Kunstzinnige vakken dragen bij tot deelneming aan cultuur

Onderzoek bij voortgezet onderwijs

2 minuten leestijd

AMSTERDAM — De kunstzinnige vakken dragen er in belangrijke mate toe bij dat mavo- en havo-leerlingen deelnemen aan cultuur. Tot deze conclusie komt drs. M. van der Kamp in zijn proefschrift „Wat neemt de leerling mee van kunstzinnige vorming?", waarop hij op 1 februari promoveerde tot doctor in de sociale wetenschappen, aan de Universiteit van Amsterdam.

In zijn onderzoek heeft Van der Kamp getracht meer inzicht te krijgen in de doelen en effecten van de kunstzinnige vakken in het voortgezet onderwijs. In 1972 deden de eerste 250 mavo-leerlingen eindexamen in een. van de keuzevakken handenarbeid, tekenen, textiele werkvormen of muziek. In dat schooljaar was het experiment met kunstzinnige vorming als eindexamenvak van start gegaan. De experimentele fase is voor Havo en Mavo inmiddels afgesloten en bij het laatste eindexamen hebben ruim 4000 gavo- en mavo-leerlingen in een van deze vakken examen gedaan.'

Waardering

Als onderdeel van Van der Kamps onderzoek brachten enkele honderden van deze oud-leerlingen over hun leerervaringen verslag uit. Daaruit blijkt dat vooral de ervaringen die op kunst in engere zin betrekking hebben, centraal staan. Men heelt meer waardering gekregen voor kunstenaars, kan nu „meepraten" over kunst en weet het een en ander over stromingen en stijlen uit de kunstgeschiedenis. De oud-leerlingen verklaren dat ze ,,goede" platen en kunstboeken kopen, musea bezoeken en een galerie durven binnengaan. Meer dan 90 procent van hen zegt dat zij zelf aan kunstzinnige activiteiten doen of gebruik maken van kunstzinnige voorzieningen.

Sociale vaardigheden, die volgens Van der Kamp zo dikwijls aan kunstzinnige vorming worden toegeschreven, komen wel bij muziek naar voren, maar slechts matig bij de beeldende vakken waar zelfstandig werken iets hoger staat aangeschreven. Een aantal oud-leerlingen rapporteert dat ze iets van de kunstzinnige vakken hebben opgestoken voor hun algemene ontwikkeling en hun kijk op de wereld. Verder verklaarden velen door kunstzinnige vorming te hebben geleerd hun tijd zinvol, aangenaam of ontspannend te besteden.

Kunstzinnige vakken in het Mavo en Havo blijken ook een „beroepskwalificerende" werking te hebben. Het zijn vooral oud-leerlingen die in verzorgende en onderwijsgevende opleidingen en beroepen terecht zijn gekomen, die enthousiast over het nut van kunstzinnige vakken rapporteren. Degenen die op de kunstacademie terecht komen stellen zich gereserveerder op ten aanzien van het nut van de vakken, aldus Van der Kamp.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 februari 1980

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Kunstzinnige vakken dragen bij tot deelneming aan cultuur

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 februari 1980

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken