Bekijk het origineel

Kritisch kopen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Kritisch kopen

3 minuten leestijd

zweefvliegtuig. Een simpel bouwpakket van zo'n vliegtuigje komt op ongeveer honderd gulden. Wenst u radiografische besturing op dit toestel dan zijn de totale kosten zo'n driehonderd gulden. Een radiografisch bestuurd motorvliegtuigje komt al gauw op duizend gulden, terwijl men voor de goedkoopste helikopter minstens tweeduizend gulden kwijt is.

Wil men een toestel kant en klaar kopen, dan kan dat ook, maar dit moet op bestelling gebeuren en de prijs ligt dan • een aanzienlijk stuk hoger. Een groot nadeel is dat men dan geen technische ervaring opdoet en het inwendige van zijn toestel niet leert kennen. Als er later iets aan mankeert of er iets aan bijgesteld moet worden, zit men gelijk met de handen in het haar en is men geheel afhankelijk van zijn kameraden. Bovendien kan men als het lukt om een toestel zelf te bouwen, ergens over mee praten en heeft men veel meer voldoening in zijn hobby.

Toch is het natuurlijk wel leuk om een beetje fantasie te gebruiken op elektronisch gebied, maar dit kan beter niet met vitale onderdelen gebeuren, maar wel met bijvoorbeeld toeters of zwaailichten. Dat kan verder geen schade aanrichten en men heeft toch de voldoening van het zelf bouwen.

De zender en de ontvanger krijgen hun voeding van oplaadbare kleine accu's. Vooral de ontvanger in het vliegtuigje moet zeer compact van vorm zijn en kan daardoor ook maar uiterst kleine accu's bevatten. De ontvanger bedient verschillende kleine stuurmotoren, een bestuurbaar zweefvliegtuigmodel bevat dus in tegenstelling tot een gewoon zweefvliegtuig wel motoren, zij het dat het geen aandrijvingsmotoren zijn.

Vtiegtuigmodellen zijn net zo goed en natuurgetrouw bestuurbaar als een echt toestel. Zweefmodellen kan men urenlang in de lucht houden bij goede thermiek en stijgwind.

Veel mensen zijn echter niet kritisch genoeg bij de aankoop van hun eerste bouwpakket, vaak letten ze te veel op een mooi natuurgetrouw model met mooie beschilderingen en details. De vliegkwaliteiten komen dan op de tweede of derde plaats, als het model vliegt zijn ze vaak al tevreden, maar als de ervaringen zich vermeerderen, kan men er vaak niet meer mee uit de voeten.

Al met al kan de man met de technische knobbel zich uitstekend in deze hobby uitleven, ongeacht of hij in het dagelijks leven professor, kantoorbediende of metselaar is. Een bijkomend voordeel is het contact tussen mensen met totaal verschillende beroepen, wat vaak heel ontspannend werkt en bevrijdt van de dagelijkse sleur, die in veel hedendaagse broodwinningen aan de dag treedt.

Het is wel een nadeel, dat er in clubverband vaak 's zondags gevlogen wordt, maar dat is niet overal zo. Da^r hoeft men om modelvliegen als ontspanning te beoefenen beslist niet aan mee te doen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 maart 1980

Reformatorisch Dagblad | 68 Pagina's

Kritisch kopen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 maart 1980

Reformatorisch Dagblad | 68 Pagina's

PDF Bekijken