Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reddingsoperatie mislukt: 2500 banen op de tocht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Reddingsoperatie mislukt: 2500 banen op de tocht

Scheepsnieuwbouw Waterweggebied

2 minuten leestijd

ROTTERDAM/DEN HAAG — Het plan om de grote scheepsnieuwbouw en de grote off-shore-bouw, gevestigd in het gebied van de Nieuwe Waterweg, in stand te houden is mislukt. Dit komt het Waterweggebied op een extra verlies van ongeveer 1.600 à 1.700 arbeidsplaatsen te staan.

Het plan, waartoe bijna een jaar geleden werd besloten, ging al uit van het verlies van een kleine 600 arbeidsplaatsen. Doordat de activiteiten op het gebied van de grote scheepsbouw en van de grote off-shore-bouw niet kunnen worden behouden, komt het totale verlies aan arbeidsplaatsen in het Waterweggebied op ongeveer 2.500.

De regering heeft in juli van het vorige jaar een kwart miljard gulden beschikbaar gesteld om een deel van de verliesgevende capaciteiten voor scheepsnieuwbouw, off-shore-bouw en scheepsreparatie van RSV, die het concern wegens deze verliezen wilde afstoten, in stand te houden. Er zou een nieuwe maatschappij worden opgericht genaamd Rotterdamse Offshore en Scheepsbouwmaatschappij (ROS), waarin deze capaciteiten met steun van de overheid tot een maximum van een kwart miljard gulden in stand zouden worden gehouden.

Het hele plan is echter mislukt doordat ongeveer 100 miljoen gulden van het toegezegde steunbedrag al is opgesoupeerd door verliezen, die geleden zijn bij de uitvoering van onder verantwoordelijkheid van de RSV aangenomen orders.

De 100 miljoen gulden, volgens de commissarissen van de ROS onontbeerlijk voor een goede uitvoering van het plan, zullen niet worden aangevuld. Minister Van Aardenne van Economische Zaken deelde dit gisteren mee tijdens het overleg met de ROS-commissarissen, de directie van deze maatschappij en de vakbonden.

De minister gelooft trouwens dat die honderd miljoen gulden niet voldoende is. De Nationale Investeringsbank heeft namelijk in opdracht van de minister een onderzoek ingesteld en is tot de conclusie gekomen dat minstens 125 miljoen gulden extra nodig zou zijn om de ROS op gang te brengen.

Verliezen groter

In de 260 miljoen gulden, die minister Van Aardenne verleden jaar voor de periode tot en met 1982 aan de ROS had toegezegd, is 75 miljoen gulden aan verliezen op lopende orders van de RSV begrepen. Die te dekken verliezen waren begin januari inmiddels opgelopen tot 135 miljoen gulden en het ziet er naar uit, aldus de vakbondsleden, dat die verliezen nog veel groter zullen worden.

Het bedrag van 115 miljoen gulden, dat nog beschikbaar is, mag het RSV-concern gebruiken voor de afwikkeling van de verliesgevende onderdelen, waar het ROS-plan voor ontworpen was.

Zie verder pag. 3: ROS-debâcle

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 april 1980

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Reddingsoperatie mislukt: 2500 banen op de tocht

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 april 1980

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken